Schipholtunnel wordt opnieuw afgedicht

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

De Schipholtunnel (A4) kampt al jaren met lekkende voegen. Soms moeten in de winter rijstroken worden afgesloten vanwege het risico van vallende ijspegels. Het is daardoor niet alleen een technisch, maar ook een economisch probleem. Rijkswaterstaat en Schiphol Airport zijn samen op zoek gegaan naar een oplossing. De keus viel op afdichting met Liquid Rubber van Liquid Rubber Europe.

Tijdens de bouw van de eerste Schipholtunnel in 1966, zijn de tunnelelementen afgesloten met gegoten bitumen. Een nadeel hiervan is dat het bitumen na verloop van tijd hard wordt, onthecht en loskomt van de constructie. Hierdoor kan watertransport ontstaan met als gevolg ‘lekkage’.

De komst van de nieuwe Airbus A-380 (600 ton) maakte het noodzakelijk om het dak van de Schipholtunnel te versterken. Omdat tijdens het uitvoeren van deze werkzaamheden de rolbaan Bravo geheel buiten dienst wordt gesteld, is ervoor gekozen om tegelijkertijd de lekkage aan te pakken.

Rijkswaterstaat heeft hierbij gekozen voor een afdichting met Liquid Rubber, een innovatief product van Liquid Rubber Europe B.V. Liquid Rubber is blijvend elastisch en verhardt niet door veroudering. Daardoor behoudt het zijn hechting op de ondergrond en blijft het scheuroverbruggend, waardoor de waterafdichting volledig gegarandeerd is.

De firma Heijmans is volop bezig met het uitvoeren van de werkzaamheden. Eerst het asfalt van de rolbaan verwijderd, waardoor de lekkende voegen bloot kwamen te liggen. In week 21 wordt een begin gemaakt met de afdichting van de eerste voegen, waarna dit tunneldeel gegarandeerd lekvrij blijft.

www.liquidrubbereurope.com.