Donderdag 19 april: Partners in Kunststof & Rubber

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

De Nederlandse rubber- en kunststofindustrie voelt zich als enabling industry thuis bij de ambities van de Topsector Chemie om in 2050 het land van de groene chemie te zijn en wereldwijd te behoren tot de top-3 producenten van slimme materialen. Concurrentiekracht is daarom het thema van Partners in Kunststof & Rubber, dat dit jaar voor de tweede maal op 19 april wordt gehouden op de Hightech Campus.

De Nederlandse rubber- en kunststofindustrie is een bedrijfstak met veel mkb-bedrijven die voldoende kansen zien om verder te bouwen aan de concurrentiekracht van de Nederlandse maakindustrie. Toonaangevende bedrijven, zoals Apollo Vredestein, Avantium, DYKA, Philips, Van der Windt Verpakking en voestalpine Plastic Solutions, delen hun visie op succes tijdens Partners in Kunststof & Rubber.

Bij elk van de bedrijven aanwezig op Partners in Kunststof & Rubber staat innovatie centraal om het competitieve vermogen verder te versterken. Zo heeft Apollo Vredestein, de producent van autobanden uit Enschede, een wereldwijde positie verworven door zich te focussen op high-end producten. ‘De keuze tussen ‘me too’ of ‘high-end’ producten speelt voor veel andere bedrijven die hun productielocatie in West-Europa proberen te behouden’, zegt Jaap van Wessum van Apollo Vredestein. ‘Wij hebben 15 jaar geleden voor de high-end strategie gekozen en plukken daar als globale speler de vruchten van.’ 

Avantium mikt met de innovatieve YXY-bouwsteen voor biobased kunststoffen voor een strategie die gericht is op grootschalige toepassingen. ‘Veel concullega’s beschouwen ons als gekken, want wat we doen is het tegenovergestelde van wat gebruikelijk is bij het in de markt zetten van een nieuw polymeer’, aldus Tom van Aken, CEO van Avantium. Het Amsterdamse bedrijf lijkt er, blijkens de gesloten deals met Coca-Cola en Danone, goed in te slagen om de markt open te breken.

Voor een grote onderneming als Philips spelen kunststoffen, als grondstof, een belangrijke rol voor haar bestaansrecht. Als OEM-er verwacht Philips een toenemende concurrentie op de Europese markt naar grondstoffen, zelfs voor kunststof, zegt Leendert Jan de Olde, Senior Sustainability Manager bij Philips. ‘Wij onderzoeken daarom de mogelijkheden om afgeschreven producten, zoals Senseo’s, innovatief terug te verzamelen uit afvalstromen. Hiermee vergroten we de zekerheid voor de beschikbaarheid van grondstoffen.’

Tijdens het congres Partners in Kunststof & Rubber debatteren ondernemers en bestuurders over de concurrentiekracht van de sector. Samen met Roel Bol, directeur Biobased Economy van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie gaan de deelnemers op zoek naar het antwoord op de vraag ‘Waar staat uw bedrijf morgen?’

Ga voor informatie en opgave naar:

www.partnersinkunststofenrubber.nl/evenementen