
Miko, de op Euronext Brussel genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, kende in 2011 een stijging van de omzet met 10,5 %. De bedrijfswinst, bedrijfscashflow en de nettowinst daalden met respectievelijk 26,0 %, 15,8 % en 28,0 %. Deze resultaten bevestigen de al in november aangekondigde enorme margedruk die is ontstaan ten gevolge van de hoge grondstoffenprijzen.
De geconsolideerde omzet bedroeg in 2011 130,2 miljoen euro, een stijging met 10,5 % ten opzichte van 2010. Van de groepsomzet vertegenwoordigden de business units ‘koffieservice’ en ‘kunststofverpakkingen’ respectievelijk 50,4 % en 49,6 %, en circa 75,4 % ervan werd gerealiseerd in het buitenland.
De kunststofafdeling kende een omzetstijging met 9,3 %. Deze toename werd in de hand gewerkt door de gestegen grondstoffenprijzen, die gedeeltelijk aan de klanten werden doorgerekend. In de kunststofverpakkingsafdeling werd in 2011 6,7 miljoen euro geïnvesteerd, voornamelijk in gebouwen (afwerking nieuw logistiek centrum) en machines.
Miko doet geen voorspellingen voor 2012. ‘De grondstoffenmarkten blijven erg volatiel en speculatief. Ook voor wat betreft de algemene economische toestand blijft het koffiedik kijken. In 2011 investeerden wij 11,8 miljoen euro. Voor 2012 hebben we 14,2 miljoen euro voorzien’, meldt Frans Van Tilborg, CEO van de Miko-groep.