
Afgelopen weekend is het nieuwe lichtgewicht verkeersviaduct succesvol over de A27 geplaatst. Het viaduct is uitgerust met een 140 meter lang InfraCore brugdek, dat uit 7 delen is opgebouwd. Dit brugdek is eerder al op de bouwlocatie aan de staalconstructie gekoppeld. De afgemonteerde constructie is dit weekeinde in zijn geheel over de snelweg A27 geplaatst.
Het koppelen van het brugdek aan de staalconstructie verliep als volgt: eerst is het brugdek in een U-vormig staalprofiel geschoven en vastgezet. Vervolgens zijn er twee lijminjecties tussen de stalen- en composieten brugonderdelen uitgevoerd. Afgelopen zondag had de tweede injectie op succesvolle wijze plaats. Hierdoor zijn de stalen onderdelen en het composiet brugdek onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Deze combinatie van staal en composiet is bijzonder, temeer daar de twee injecties over de volle 140 meter lengte van het dek zijn gerealiseerd.
Dit viaduct vervangt het bestaande viaduct, dat vanwege de spoorverdubbeling wordt omgebouwd tot een spoorviaduct. Na dit weekend wordt het viaduct afgebouwd en aangesloten op het bestaande verkeersnet. Medio april 2012 zijn alle werkzaamheden gereed.
Het viaduct over de A27 bij Lunetten heeft de volgende specificaties:
materiaal: glasvezel versterkt composiet in staalconstructie
afmetingen: 140 bij 6,2 meter
overspanning: 6,2 meter
verkeersklasse: 60 tons verkeer
slijtlaag: grit in epoxy
locatie: Lunetten, over A27
bouwjaar: 2011/2012
opdrachtgever: Heijmans/ ProRail
ontwerp brugdek: FiberCore Europe, Rotterdam
engineering en technologie brugdek: FiberCore Europe, Rotterdam
productie brugdek: FiberCore Europe, Rotterdam
Ga voor meer informatie voor composiet bruggen naar de website van FiberCore.