
Wit/parelwit en zilver zijn – mondiaal gezien – de populairste autokleuren geworden. Dat blijkt uit het DuPont Automotive Color Popularity Report 2011. Jarenlang waren zwart en grijs de meest gebruikte kleuren voor auto’s. In Europa is zwart wel de populairste autokleur gebleven. Het rapport is dit jaar voor de 59e keer is uitgegeven. Het bevat informatie en regionale trends over de populariteit van autokleuren in elf toonaangevende autoregio’s in de wereld.
In 2010 deelden wit/parelwit en grijs de derde plaats op de wereldranglijst van populaire autokleuren met een aandeel van 16 procent. Door de aanhoudende populariteit van deze tinten in Noord-Amerika, in combinatie met de stijgende populariteit in Europa, China, Korea, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika, zijn deze kleuren in 2011 hoger in de ranglijst gekomen met een percentage van 22 procent. Zwart en grijs zakten naar de derde en vierde plaats, terwijl rood en blauw hun positie versterkten en de vijfde en zesde plaats konden behouden.
Volgens DuPont ziet de top tien van populairste autokleuren wereldwijd er als volgt uit:
1. Wit/parelwit en zilver – elk 22%
3. Zwart/zwart effect – 20%
4. Grijs – 13%
5. Rood – 7%
6. Blauw – 6%
7. Bruin/beige – 5%
8. Groen – 2%
9. Geel/goud – 1%
10. Overige – 2%
Volgens DuPont werden zilver en zwart altijd gezien als het toppunt van luxe, maar neemt wit deze rol over. De trend van nonchalante luxe heeft zich uitgebreid naar verschillende soorten auto’s. Overal ter wereld willen bestuurders een gevoel van luxe ervaren. Klassiek wit en parelachtig wit versterken dit gevoel.
Europa: zwart blijft de populairste kleur voor luxe auto’s
In Europa blijft zwart/zwart effect het populairst, met een marktaandeel van 25 procent. De categorie luxury/luxury SUV neemt hiervan het grootste deel voor zijn rekening, met bijna 40 procent. Zwart/zwart effect staat in deze regio als sinds 2007 op de eerste plaats. DuPont verwacht dat deze trend zal aanhouden, vooral wat betreft zwart effect. Wit/parelwit maakte een grote sprong van ongeveer vijf percentagepunten ten opzichte van 2010 en bereikte daarmee een marktaandeel van 20 procent. Dat komt vooral door de populariteit van effen wit in alle voertuigcategorieën.
Grijs (18 procent) en zilver (15 procent) waren dit jaar minder populair en blauw sloot de top vijf van populaire autokleuren in Europa af met 7 procent.
Kleurtrendshow
Jaarlijks organiseert DuPont een kleurentrendshow voor toonaangevende autofabrikanten, zodat zij een kleurenpalet kunnen ontwikkelen voor nieuwe auto’s. Dit jaar heet de show ‘Sense of Color’ met als thema de emoties en dynamiek van kleuren.
De trendshow 2011 is onderverdeeld in vier categorieën:
Déjà vu: diepgroen en dieprood, moderne tinten grijs en beige.
Sound of Silence: subtiele metallickleuren, zachte tinten en aardetinten.
Touch of Blue: blauwe metallic- en chromatische kleuren.
Matter of Taste: krachtige tinten geel, groen, roze, paars, karamel en feloranje.
Ga voor meer informatie naar de website van DuPont.