In de Verenigde Staten hield brancheorganisatie MAPP (Manufacturers Association for Plastics Processors) een congres. Eén van de sprekers was Laurie Harbour, directeur van Harbour Results Inc., die inging op de vooruitzichten voor de Amerikaanse kunststofverwerkers. De verwachting is dat het in 2012 weer wat beter zal gaan, maar dat de kunststofverwerkende bedrijven ondertussen wel slechte gewoontes hebben ontwikkeld.
Harbour noemde enkele trends die naar voren kwamen in een enquête die haar bureau hield onder 108 bedrijven. Wat zij verontrustend vond, was dat bedrijven minder vaak verkoopbijeenkomsten houden en dat zij minder vaak met hun klanten spreken dan in 2012. Een andere ongewenste trend noemde zij het feit dat directeuren meer taken op zich hebben genomen.
Harbour: ‘Veel bedrijven zijn bezig met het blussen van branden. Ze investeren niet in mensen en in opleiding.’ In feite blijkt uit de studie dat minder bedrijven de nadruk leggen op teamwerk en opleiding. Er zijn ook minder bedrijven die langetermijnplannen hebben geschreven (49% vergeleken met 57% in 2010). ‘En dat is gewoon niet goed, want waar zijn deze bedrijven over vijf jaar als er geen planning is?’
De resultaten van het onderzoek suggereren dat bedrijven hun manier van zakendoen hebben veranderd:
* minder bedrijven – 39%, was 54% in 2010 – hebben een speciaal team dat zich bezighoudt met het verminderen van afval
* minder bedrijven – 14%, was 30% in 2010 – leggen de nadruk op teamwerk
Bron: Frank Esposito
PLASTICS NEWS