Verkopers versus internetwinkels

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Winkelverkopers en vertegenwoordigers verliezen terrein aan internet. Verkopers die willen overleven, moeten volgens verkoopexpert Erwin Wiggers iets doen wat computers niet kunnen: luisteren naar klanten. Volgens Wiggers moeten verkopers definitief stoppen met loze verkooppraatjes en glossy brochures. Hij stelt: ‘De klant die precies weet wat hij wil, koopt zijn producten rechtstreeks via internet. Als verkoper moet je je juist specialiseren in klanten die wel wat hulp kunnen gebruiken.’

In zijn nieuwe handboek Zo verkoop je je schoonmoeder beschrijft Wiggers stap voor stap wat je als verkoper kunt doen om moderne, op internet georiënteerde consumenten en zakelijke klanten te overtuigen. ‘Veel verkopers gaan de strijd met internet aan door nog harder en sneller te praten. Dat werkt natuurlijk niet.’

De succesvolle verkoper is volgens Wiggers een halve therapeut; hij praat niet, maar luistert. ‘De kunst is om erachter te komen welke resultaten de klant wil behalen. Wil hij met die nieuwe auto veel kilometers afleggen of vooral indruk maken op familie en vrienden? Pas als je precies weet wat de klant wil, kun je hem helpen.’

Titel: Zo verkoop je je schoonmoeder
Auteur: Erwin Wiggers
Verkoopprijs boek 26,95 euro, verkoopprijs e-book 24,95 euro

Ga voor meer informatie naar de website van uitgeverij Haystack.