
Chemieconcern BASF behaalde in 2010 een record-resultaat van 63,9 miljard euro, dat is een toename van 26% vergeleken met 2009. De EBIT was 8,1 miljard euro (+ 68%). Voor de chemische activiteiten konden profiteren van het economische herstel. Ook voor 2011 voorziet BASF een aanzienlijke groei van de omzet en de winst.
President-directeur Dr. Jürgen Hambrecht: ‘BASF had een sterke start in 2011. Hoewel we bezorgd zijn over Libië, zijn we toch optimistisch over het lopende jaar. Dit zal ertoe leiden dat het totale aantal werknemers van BASF nog dit jaar zal toenemen met ongeveer 2900. Hierbij ligt de nadruk op Azië, maar we willen ook in Duitsland 800 mensen in dienst nemen, waarvan 500 in Ludwigshafen.
De verwachtingen van BASF voor 2011 zijn gebaseerd op de volgende economische voorspellingen:
* een mondiale economische groei van 3,3%
* een groei van de mondiale chemische productie (uitgezonderd farmaceutica) met 5,2%
* een gemiddelde wisselkoers van 1,35 US dollar per euro
* een gemiddelde olieprijs van 90 dollar per vat
In het segment chemicaliën lagen de verkopen ver boven het niveau van 2009, dankzij de hogere prijzen en verkochte hoeveelheden. De hogere grondstofkosten konden grotendeels worden doorberekend.
Kunststoffen Ook het segment kunststoffen liet een sterke stijging zien vergeleken met 2009. Het economisch herstel in belangrijke afzetmarkten leidde tot een duidelijk herstel van de vraag. Vooral de auto-industrie herstelde sneller dan verwacht. De bezettingsgraad van de fabrieken was goed.
Bij de polyurethaandivisie bleven de prijzen redelijk stabiel, bij de Performance Polymers stegen ze als gevolg van de hogere grondstofkosten, aldus BASF. De marges waren in het algemeen stabiel.
De snelle integratie van Ciba en de reorganisatie van de samengevoegde activiteiten droegen bij aan het goede resultaat. In de eerste helft van het jaar nam de vraag bij alle divisies sterk toe, voornamelijk door voorraadopbouw in de gehele keten.
BASF als geheel De totale omzet van alle divisies van BASF nam toe in alle werelddelen. In Europa was de groei 16% ten opzichte van 2009 en bedroeg 35,2 miljard euro, in Noord-Amerika steeg de verkoop met 41% tot 13,2 miljard euro, en in Zuid-Oost Azië steeg de omzet met 46% tot 11,6 miljard euro. De omzet in Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten lag ver boven het niveau van 2009, en nam met 31% toe tot 3,8 miljard euro.