Vernieuwing in de auto-industrie: vier trends

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

 
De auto-industrie verandert, en dit heeft grote invloed op vernieuwingen in deze sector. Dat was de conclusie van een paneldiscussie op 25 augustus, tijdens een bijeenkomst van de Society of Automotive Analysts. Hieraan namen vertegenwoordigers van een adviesbureau en een leverancier deel.

Volgens de deskundigen zijn er momenteel vier trends die de innovaties sturen.

1. Winstgevendheid  In zijn totaliteit was de auto-industrie de afgelopen twintig jaar niet winstgevend. De recessie heeft geleid tot een reorganisatie die voor bepaalde bedrijven de winstgevendheid kan verbeteren. Verwacht wordt dat 20 tot 30 procent van de industrie zeer winstgevend wordt, en dat de rest op prijs blijft concurreren. Momenteel worden autobedrijven gezien als kapitaalvernietigers. Als er een omslag in het denken plaatsvindt en de auto-industrie weer als een goede investeringsmogelijkheid wordt beschouwd, zal er meer geld toestromen om innovatie te steunen.

2. Nieuwe typen auto’s  Elektrische en hybride auto’s worden niet in grote aantallen verkocht, maar ze leiden wel tot innovaties op het gebied van materialen, onderdelen en technieken. Hun producenten hebben namelijk één streven gemeen: gewichtsbesparing. En ontwikkelingen in de auto-industrie sijpelen door naar andere sectoren.

3. De consument  Innovaties zullen steeds vaker een gevolg zijn van de wensen en eisen van de consument. Als de klant iets wil, zullen autofabrikanten hier op in moeten haken. Ze moeten een product leveren dat aantrekkelijk is voor de koper.

4. Wet- en regelgeving  Voorschriften op het gebied van brandstofverbruik eisen nieuwe technieken. De industrie steekt veel geld in het ontwikkelen van nieuwe materialen die soms wel 30% minder wegen. De voorspelling luidt dat over een jaar of tien meer dan vijftig procent van de carrossie wordt geproduceerd met deze nieuwe materialen.

Bron: James B. Treece, PlasticsNews
Crain Communications Inc.