
In 2011 wil McLaren, bekend vanwege zijn racewagens, de MP4-12C 2-persoons superauto lanceren. Een bijzonder kenmerk van het aluminium/composiet voertuig is een 80 kg wegende monocoque/veiligheidscabine uit koolstofvezelversterkte kunststof. McLaren noemt dit een ‘MonoCell’.
De autofabrikant stelt dat het voor het eerst zal zijn dat een snelle auto in de prijsklasse van 125.000 tot 175.000 UK pond met een koolstof-composiet chassis wordt gebouwd, en dat dankzij technieken en processen uit de Formule 1 wereld het brandstofverbruik en de CO2-emissie laag zullen zijn.
De MonoCell bevat en beschermt de passagiers, maar reageert ook op krachten die worden uitgeoefend op de aluminium sub-assemblages aan de voor- en de achterkant. Deze fungeren op hun beurt als ‘kreukelzones’ en worden na een botsing gedemonteerd en vervangen. De MonoCell zelf is bevestigd aan de voorruit en aan 40 mm dikke stalen buizen die de rolbeugel vormen.
Voorbumper, motorkap, dak en de achterste rolbeugel, die aan minder zware belastingen blootstaan dan de voorste rolbeugel, zijn gemaakt van aluminium. De rest van de lichte, aerodynamische en complexe carrosseriepanelen zijn gemaakt van SMC (sheet-molding compound) composiet.
In 1981 gebruikt McLaren voor het eerst koolstofcomposiet in de Formule 1 MP4/1 racewagen. In 1993 werd composiet geïntroduceerd in de F1 supercar.
In de MP4-12C supercar is koolstofcomposiet een belangrijk materiaal vanwege het lage gewicht, de grote sterkte en stijfheid en de lange levensduur.
Ga voor meer informatie naar de website van McLaren.