Visie op Industrie: sectorupdate 2010 ABN AMRO

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

 
In de recent verschenen sectorupdate van de Visie op Industrie van ABN AMRO wordt gesteld dat veel industriesectoren in de loop van 2010 en 2011 het economische dal passeren en weer groei zullen laten zien. Hoewel het herstelproces in Europa minder snel verloopt dan in Azië en de VS, is de ondernemingsstemming in veel economische sectoren in Nederland al flink aan het verbeteren. Volgens ABN AMRO biedt duurzaamheid grote kansen en is er een maatschappelijke trend die een aanzienlijke invloed zal hebben op de industrie: emotie en passie.

In de sectorupdate is een interview opgenomen met Kees van Oostenrijk, voorzitter van de NRK en David Kemps, sector banker Industrie ABN AMRO. Hierin zegt Kemps onder andere: ‘De rubber, lijm- en kunststofindustrie kent veel modern ondernemerschap. De omzet in 2008 bedroeg 7,7 miljard euro. In het crisisjaar 2009 is die met 8% gedaald tot 7,2 miljard euro. Een fikse daling, maar nog altijd minder dan in de industrie in zijn geheel. Het is niet ondenkbaar dat onze industrie in 2010 weer een groei vertoont van 2%. Mijn visie is altijd geweest, dat we in Nederland van massa naar lagere volumes moeten, maar wel met een hoge mix. Dat wil zeggen veel verschillende soorten producten op één lijn zetten, zodat je korte series kunt maken die je snel aan lokale klanten kunt leveren.’

Van Oostenrijk noemt de vier afzetmarkten voor de kunststofindustrie: de bouw (25%), verpakkingen (30%), consumentenproducten (20%) en halfproducten voor de industrie zelf (25%). ‘Nederland telt in onze industrie circa 30 bedrijven met een omzet van meer dan honderd miljoen euro. Ze zijn toonaangevend in Europa: bijvoorbeeld Apollo Vredestein, Ten Cate, Wavin, Trelleborg, Bison, Bata, Polynorm Van Niftrik, Schoeller Arca, Dyka. Het zijn typisch Nederlandse ondernemingen die vindingrijkheid paren aan sterke handelsgeest. Van de Nederlandse productie in onze sector wordt 60% geëxporteerd. De instelling is: als we een product kunnen verkopen, dan maken we het ook gewoon. Innovatie is daarom heel erg belangrijk. Onze sector is er goed in: we zitten in de top 3 van 58 sectoren. Een goede ondernemer stimuleert werknemers uit alle lagen om mee te denken. Niet alleen productontwikkelaars en de mensen van research en development zijn met innovatie bezig. Mijn advies is dat je die innovatie als bedrijf op eigen kracht moet doen. Kijk niet te veel naar subsidietrajecten en ondersteuning van de overheid.’

Omzetverwachting 2010: groei 3 tot 5%
De sectorupdate rubber- en kunststofproductenindustrie noemt als kengetallen:
Aantal bedrijven: 1295
Omzet: 6,2 miljard euro
Bedrijven Exportaandeel: circa 60%
De rubber- en kunststofproductenindustrie is vroeg-cyclisch van aard. Abrupte voorraadbewegingen onder in de waardeketen worden in versterkte vorm naar boven doorgegeven. Vooruitlopend op de economische recessie in 2009 daalde zowel de productie als de omzet al in 2008. In 2009 liet de omzet een forse verdere daling zien. De daling van de productie leidde in de jaren 2008 en 2009 tot een toename van de onderbezetting in de branche. Gemiddeld kwam de bezettingsgraad voor geheel 2009 uit op 70,5%. In het tweede kwartaal van 2009 werd met een bezettingsgraad van 68,9% het dieptepunt bereikt sinds het jaar 2000.

Duurzaamheid biedt kansen 
Naar aanleiding van het sectorraport stelt ABN AMRO dat Nederland bezig is zich te ontwikkelen tot een van de meest concurrerende spelers binnen de mondiale industrie. Het onderscheidend vermogen is duurzaamheid.  En dat is paradoxaal te noemen, want de sector die het hardst protesteerde bij invoering van de strenge regelgeving omtrent duurzaamheid, profiteert er nu het meeste van. De opgelegde regelgeving aan de industrie heeft ervoor gezorgd dat Nederland internationaal in hoog tempo een voorsprong heeft weten op te bouwen op gebied van duurzaamheid. Hiervoor bestaat wereldwijd veel aandacht. En dat biedt kansen, omdat de markt voor duurzame producten mondiaal sterk groeit.

Maatschappelijke invloeden: emotie en passie
ABN AMRO beschrijft ter gelegenheid van het verschijnen van de Visie op Sectoren enkele belangrijke maatschappelijke trends. Volgens de bank hangt onze economische voorspoed af van de snelheid en flexibiliteit waarmee wij weten te anticiperen op de jongere generaties. Die draaien alle rollen om: geld verdienen geeft geen voldoening, maar je passie volgen wel.
De invloed van de jongerencultuur heeft grote gevolgen voor de huidige economische orde. De consument van nu heeft zelf alle touwtjes in handen: hij creëert zijn eigen producten, bepaalt zelf het nieuws en dwingt de werkgever te begrijpen dat hij blij mag zijn dat jij voor hem komt werken.
Han Mesters, Sector Banker Zakelijke dienstverlening bij ABN AMRO: ‘De ontwikkelingen binnen onze maatschappij voltrekken zich razendsnel. Er wordt nu veel gesproken over het begrip netwerkeconomie, maar daarmee koppelen we de economie feitelijk los van de maatschappij. De kern is nu juist dat economie en maatschappij, werk en leven, emotie en ratio allemaal vloeiend in elkaar overlopen; het leven is een groot netwerk geworden waarbij alles met elkaar samenhangt.’
Emotie en passie zijn binnen dit schouwspel allesbepalend. Volgens Mesters maakt de jonge generatie van passie een beroep. Het gaat niet om geld, maar om voldoening te krijgen door het leven in alle facetten te delen met anderen. Passie wordt omgezet in specialistische vakkennis, en die specialistische kennis levert toegevoegde waarde op voor meerdere bedrijven. Mesters: ‘De nieuwe medewerker heeft niet één werkgever, maar verschillende tegelijkertijd. En de toegevoegde waarde wordt beloond door de consument omdat die permanent op zoek is naar authentieke kwaliteit. Zo is de cirkel dus weer rond.’
Alles ziet er anders uit binnen de nieuwe orde. Mesters: ‘Bedrijven moeten anticiperen op de ontwikkeling waarbij klanten (gedeeltelijk) hun rol overnemen en medewerkers juist klanten worden. De crux is daarmee samenwerking tussen alle schakels in de keten. En volledige transparantie, zeker ook in communicatie.’ Mesters besluit: ‘Alles gaat tegenwoordig zo snel dat bedrijven zich aan die snelheid moeten overgeven, door flexibel te zijn dus. Dat betekent ook dat we vooraf niet altijd meer weten wat we achteraf als resultaat opleveren. Maar dat is juist een heel mooi gegeven, want zo ontstaat innovatie.’

Over Visie op Sectoren
ABN AMRO geeft jaarlijks verschillende analyses en onderzoeken uit in diverse branches en sectoren.
De sectorupdate 2010 gaat in op de volgende sectoren: elektrotechnische groothandel, machine-industrie, metaalbewerkingsindustrie, meubelindustrie, offshore, producenten van metaalproducten, rubber- en kunststofproductenindustrie, verpakkingsmiddelenindustrie.

Download de  sectorupdate  als pdf-bestand.