Noryl versterkt elektrische tractie

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Sabic kondigt een serie nieuwe technische kunststoffen op basis van Noryl (PPO) en Valox (PBT) aan voor toepassing in de tractiesystemen van nieuwe autosystemen zoals elektrische auto’s (BEV), hybride auto’s en plug-in hybrides (PHEV) die het autogebruik milieuvriendelijker moeten maken. De nieuwe autotypes moeten rond 2015 een significant marktaandeel veroveren.

Nadeel van elektrische auto’s is nog de gewichtstoename tengevolge van de tractiebatterijen die de energievoordelen deels teniet doet. Het accupakket maakt een middelgrote auto gemiddeld 300 kilogram zwaarder. Het goede antwoord komt natuurlijk uit de kunststofindustrie: kunststoffen kunnen op meerdere plaatsen metalen componenten vervangen, onder meer in de accubehuizing. Sabic stelt dat haar PPO- en PBT-kunstharsen (Noryl en Valox) zich goed lenen voor accu-onderdelen, waaronder frames en behuizingen. Deze materialen zijn lichter, bestand tegen chemicaliën en hoge temperaturen en bovendien brandvertragend en vormvast. In tegenstelling tot de klassieke loodaccu’s gebruikt de nieuwe autogeneratie  energiedichte tractiebatterijen, samengesteld uit tot wel 200 cellen. Zowel de opbouw van het pakket als de elektronische besturing stellen hoge eisen aan de vormvastheid. Zelfs geringe afwijkingen kunnen leiden tot defecte aansluitingen of lekkage.Noryl en Noryl GTX vertonen weinig initiële krimp, nemen weinig vocht op waardoor de producten vormvast zijn en hun mechanische eigenschappen stabiel blijven. Dat betekent dat het accupakket stabiel blijft, ongeacht variaties in temperatuur, luchtvochtigheid en belasting.