Cargill-dochter Nature Works heeft de PLA-productie verdubbeld, Coca Cola heeft de biologische PET-fles op de markt gezet en Samsung verwerkt biopolymeren in mobiele telefoons. Drijvende kracht is de race om een duurzaam imago, zegt voorzitter Andy Sweetman van de European Bioplastics Board.
Ondanks de economische crisis investeert de nieuwe bio-industrie, die van de biokunststoffen, in productie, innovatie en samenwerkingsverbanden. “We kunnen nog niet echt spreken van een marktverovering”, zegt Andy Sweetman, “maar Rome is ook niet op één dag gebouwd.”.De Europese belangenvereniging voor biokunststoffen verheugt zich in de belangstelling van topfabrikanten, die niets liever willen dan hun naam verrijken met de begrippen ‘duurzaam’ en ‘groen’. Biopolymeren vervullen momenteel een hoofdrol in dit proces. Zo werkt Hyunday aan PLA-applicaties in de nieuwe hybride-auto en laat Aldi klanten kiezen tussen klassieke plastic tasjes of biologisch afbreekbare alternatieven.
Meer info vindt u op de website van European-bioplastics.org.