
Veel autoproducenten overleggen intern en met hun toeleveranciers over gewichtsverlagingen van 125 tot 250 kilo per personenauto of bestelwagen. De voornaamste reden is de strengere Amerikaanse wetgeving, die voorschrijft dat het brandstofverbruik per 2016 1 op 15 moet zijn, terwijl het momenteel nog 1 op 11 is.
De Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai is de eerste die met concrete cijfers komt: in 2015 moet het gewicht van al zijn modellen met tien procent verlaagd zijn. Het bedrijf schakelde onlangs over van een aluminium op een composiet nokkenasdeksel van zijn 3,5 liter motor. Ford verving het aluminium nokkenasdeksel van zijn 3,7 liter motor door een deksel van met minerale en glasvezels versterkt polyamide, wat een gewichtsbesparing van 30% betekende. Een autoradio met een behuizing van PC/ABS in plaats van metaal is zo’n 500 gram lichter.
Gewichtsbesparing is bij nieuwe automodellen doorslaggevend. Net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan de kostprijs. De meeste autofabrikanten hebben projecten lopen om metaal te vervangen door kunststof. Vaak gaat het om traditionele polymeren, maar er is ook veel belangstelling voor composieten.
Bron: PlasticsNews
Op de foto: de PC/ABS behuizing van een autoradio, die 500 gram lichter is dan een metalen behuizing. Ontwikkeld door Delphi Automotive LLP (Troy, Michigan, VS).