
ProRail koos in de spoorbaan van de Hanzelijn voor kunststof damwanden, mede om mogelijke schade door zwerfstromen te voorkomen. Het is de eerste keer dat kunststof damwanden toepassing vinden in een spoorbaan.
Op de website Cobouw staat geschreven dat het gaat om een 46 meter lange vinyl damwand nabij de landhoofden van het spoorviaduct bij Kampen. De damwanden hebben een waterkerende functie en fungeren als kwelscherm voor de toekomstige bypass van de IJssel.
De 8 meter lange en 61 centimeter brede vinylplanken wegen elk circa 80 kilo en zijn zeven keer zo licht als een stalen damwand. Opdrachtgever ProRail koos volgens Cobouw voor een vinyl damwand mede om schade door zwerfstromen te voorkomen. Bij lekstromen is een stalen damwand gevoeliger voor corrosie. Een kunststof damplank is niet alleen lichter van gewicht, maar ook 50 jaar onderhoudsvrij. Daarbij is de vinylplank vervaardigd van gerecycled materiaal. De CO2-uitstoot bij het vervaardigen van dit product is een derde van een stalen damwand en dus een milieubewuste oplossing. Volgens Projectmanager Theo Reijnen van hoofdaannemer Dura Vermeer is het ook financieel gezien een aantrekkelijk alternatief voor een stalen of betonnen damwand. Zijn inschatting is dat een kunststof variant uiteindelijk zo’n 20 tot 30 procent goedkoper is.
Bron: Cobouw