
‘De recessie is voorbij, maar de crisis zeker niet’. Dat was een van de boodschappen tijdens het Nationaal Kunststof Congres 2009 op 17 november. Plaats van handeling was congrescentrum Antropia in Zeist, waar een kleine honderd mensen naartoe waren gekomen. Hieronder een korte terugblik op de hoogtepunten.
ING-econoom Maarten Leen trapte af met een macro-economisch verhaal waaruit bleek dat de wereldeconomie weliswaar de weg naar herstel is ingeslagen, maar dat die weg lang zal zijn. De vraagniveaus van 2007 en 2008 hoeft de industrie de komende jaren zeker niet te verwachten, aldus Leen. Hij meldde dat banken wereldwijd pas net over de helft zijn met hun afboekingen op giftige leningen: 1700 miljard euro is afgeboekt, 1500 miljard euro hebben we nog te gaan. Het internationale bankwezen is dus nog niet uit de gevarenzone, terwijl overheden zich diep in de schulden hebben gestoken om de banken te helpen en hun economieën weer op gang te helpen. Nu de financiële crisis logischerwijs is gevolgd door een ‘gewone’ economische crisis, kunnen we de daar de wereldwijd oplopende werkloosheid bij optellen. Omdat door dit alles de basis onder het beperkte, maar ingetreden herstel buitengewoon wankel is, kan elke onvoorziene calamiteit meteen grote gevolgen hebben voor diezelfde wereldeconomie, aldus Leen.
Robotisering noodzakelijk
Interessant was ook het forum over robotisering in de kunststofindustrie. Met name in het zes-assige bereik wordt er in Nederland maar beperkt gerobotiseerd. Kansen liggen er genoeg, want robotisering van werk in de sfeer van pick and place, assemblage en nabewerking brengt diverse voordelen met zich mee: een betere productkwaliteit, repeteerbare productie, 7 x 24 uur, lagere loonkosten en minder afhankelijkheid van technisch personeel, zo hield Martin van der Have (ABB) het publiek voor. En de kosten van robots? Die worden volgens directeur Fred Bokhorst van systeemintegrator Ferdar normaliter terugverdiend tussen een halfjaar tot maximaal ruim twee jaar na aanschaf.
DPI: een modern spuitgietbedrijf
Tijdens een interview met twee ondernemers uit de kunststofindustrie sprak directeur Paul Hulshof over de strategie van zijn spuitgietbedrijf DPI uit Geldrop. ‘Wij ontzorgen voor onze klanten door steeds meer ballast voor hem uit handen te nemen. Wij kunnen alles voor de klant regelen vanaf een gereed ontwerp tot en met nabewerking en zelfs het complete logistieke traject. Ontwerpen doen we niet zelf. Wij vinden dat ontwerpbureaus dat beter kunnen.’ Hulshof schetste ook de andere peiler onder het succes van DPI, dat onder andere Maxi Cosi tot haar klanten mag rekenen, de producent van 1,5 miljoen carseats per jaar: ‘Innovatie is voor ons een manier van ondernemen. Wij hebben een innovatiemanager in dienst die 100 procent daarvoor is vrijgemaakt. Innovatie uit zich bij ons onder andere hierin, dat wij vooroplopen in deeltechnieken binnen het spuitgieten. Zo waren wij de eerste spuitgieter die waterinjectie in Nederland toepaste, een techniek die geschikt is voor de productie van holle producten. Ook experimenteren we al enige tijd met het spuitgieten van hout. Binnenkort komt ons eerste houtspuitgietproduct in Nederland op de markt. Verder onderzoeken wij trends in eindmarkten, om tijdig oplossingen te kunnen ontwikkelen die daarop aansluiten.’ Directeur Cor van Gils van rotatiegietbedrijf Dragon Plastics vertelde ook het een en ander over zijn strategie. Zo acteert dit bedrijf in tientallen eindmarkten, wordt volop samenwerking gezocht met productontwerpers en wordt het rotatiegieten actief gepromoot via een klantendag die Dragon Plastics onlangs organiseerde. De klanten die daarop afkwamen moesten ook weer hun klanten meenemen, zodat de kennis over het rotatiegieten breder bekend werd gemaakt. Na al deze woorden wil het oog wellicht ook wat: voor meer indrukken van het Nationaal Kunststof Congres, klik op het volgende foto-overzicht.