Dow vestigt haar nieuwe Europese Service Centrum in Terneuzen. Dit centrum gaat op 1 januari 2010 met 100 medewerkers van start en zal ondersteunende diensten zoals Inkoop en Supply Chain verlenen aan alle Dow-vestigingen in Europa. Met de komst van het centrum naar Terneuzen behoudt Dow in Nederland werkgelegenheid en komen er ook nieuwe banen bij.
Eerder dit jaar kreeg premier Balkenende van de bazen van Dow Benelux een rondleiding door het krakercomplex in Terneuzen. Het Europese Service Centrum Terneuzen zal een zelfstandige onderneming worden die deel uitmaakt van een wereldwijd Dow-netwerk van service centra met vestigingen in Midland (USA), Mumbai (India), Sao Paolo (Brazilië) en Shanghai (China). Het centrum zal in de toekomst haar diensten ook aan andere bedrijven aanbieden.
De keuze voor Terneuzen
Terneuzen heeft het centrum in concurrentie met andere locaties in Europa binnengehaald. ‘Het Nederlandse Dow-management is hier samen met de ondernemingsraad in geslaagd. De in Terneuzen aanwezige kennis bij de medewerkers en een scherpe kostenstructuur speelden hierbij een belangrijke rol,’ zegt Gerard van Harten, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Dow Benelux.
De vestiging van het Europese Service Centrum in Terneuzen betekent niet alleen behoud van werkgelegenheid in ondersteunende diensten; er zullen ook banen vanuit andere delen van Europa naar Terneuzen worden verplaatst. Tevens zullen de activiteiten van het centrum op termijn groeien.
De nieuwe strategie van Dow
Het Service Centrum Model is een belangrijk onderdeel van de strategie van het Nieuwe Dow, waarbij het bedrijf zich richt op de ontwikkeling en productie van specialistische chemie en hoogwaardige materialen. Een zelfstandig servicecentrum dat professionele en concurrerende diensten aan zowel Dow-bedrijfsonderdelen als andere bedrijven aanbiedt, past hierbij.