Materialise: ‘Voor vernieuwende producten is de crisis voorbij’

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

De economische crisis is goeddeels voorbij voor de bedrijven die vernieuwende producten en diensten leveren. Dat stelt Fried Vancraen, general manager van Materialise in een persbericht. Materialise is de Vlaamse gigant op het gebied van Rapid Prototyping en Rapid Manufacturing.

Materialise: Europa’s grootste in Rapid Prototyping en Rapid Manufacturing. (Klik op foto voor een vergroting)

Vancraen: ‘Als bedrijf dat prototyping diensten levert, hebben we de laatste maanden een merkbare opleving kunnen vaststellen bij bedrijven die aan vernieuwende productontwikkeling doen. Dit illustreert zeer duidelijk het feit dat vooral nieuwe en verfrissende ideeën de economie terug op het juiste spoor kunnen zetten. Het feit dat bedrijven opnieuw investeren in productontwikkeling is een eerste en noodzakelijke stap naar een groeiende economische activiteit. We kunnen opnieuw beginnen te spreken van een economisch optimisme.’

Een zonnige zomer voor Materialise
Vancraen noemt enkele cijfers om zijn boodschap te ondersteunen: ‘De afgelopen drie maanden zagen we bij Materialise – zelfs tijdens de traditioneel kalmere zomermaanden – een groei van 41% vergeleken bij de resultaten van de maand mei. We lijken met ongeveer een maand vertraging de herleving van de beursindex te volgen. We lijken dus sneller dan voorzien uit de crisis te klimmen.’

Altijd markt voor vernieuwing
De woorden van Vancraen bevestigen signalen van Jac. Gofers en Björn Olsson eerder dit jaar in Kunststof en rubber. Zij meldden zelfs dat de business in nieuwe, vernieuwende producten tijdens de crisis nauwelijks is ingezakt. Dit terwijl de vraag naar bestaande producten met tientallen procenten daalde. Jac. Gofers, directeur van Promolding in Den Haag, liet dit weten tijdens een jaarbijeenkomst van de Federatie NRK in Putten, in januari 2009. Björn Olsson is commercieel directeur bij het Zweedse spuitgietbedrijf Plastinject. De redactie van Kunststof en rubber was afgelopen juni bij hem op bezoek.

Naar een ander soort producten
Terug naar Vancraen (Materialise). Hij meldt in het persbericht ook dat bedrijven met een ander soort producten uit de crisis komen. ‘In de automobielsector is dit overduidelijk. Traditionele productontwikkeling kwam daar zo goed als tot stilstand door een fundamentele koerswijziging ten voordele van energiezuinige wagens. Ook in andere sectoren zien we soortgelijke signalen. Als bedrijf aan het begin van de productieketen zijn we natuurlijk zeer goed geplaatst dergelijke tekenen op te vangen. We zien de toekomst van productontwikkeling dan ook met vertrouwen tegemoet.’