De nieuwe hoofdbrug in het centrum van Oosterwolde krijgt een dek van het kunststof composiet, iets dat bij geen enkele beweegbare brug in Europa te zien is.
De bouw van de nieuwe Hoofdbrug in Oosterwolde gaat rond 15 september van start. Recent heeft de provincie de aannemers voor de nieuwe brug gecontracteerd. Het brugdek wordt uitgevoerd in glasvezel versterkt kunststof (composiet). Een kunststof dek in een beweegbare brug met de hoogst mogelijke verkeersklasse is in Europa nog nooit eerder toegepast. Het brugdek wordt uitgevoerd in glasvezel versterkt kunststof (composiet). Dit wordt geproduceerd door FiberCore Europe in Rotterdam. De laatste jaren heeft de toepassing van composiet een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Voor vaste bruggen is al vaker composiet toegepast en bewezen, maar voor beweegbare bruggen nog niet. Composiet heeft een lange levensduur en is onderhoudsarm. Het brugdek is grotendeels recyclebaar en het overblijfsel kan als brandstof worden gebruikt. Alleen een kunststof brugdek maakt nog geen nieuwe beweegbare brug. Daar is meer voor nodig, zoals een bewegingsmechanisme en een nieuwe onderbouw. Dit werk wordt uitgevoerd door aannemer Knol uit Akkrum. De bouw van de nieuwe Hoofdbrug zal plaatsvinden buiten het vaarseizoen tussen september 2009 en mei 2010.