Minister Van der Hoeven onthult gedurfd ontwerp zonneauto

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Op donderdag 18 juni presenteerde Solar Team Twente zijn zonneauto, ’21Revolution’. Met deze auto zal het team deelnemen aan de tiende World Solar Challenge, die op 25 oktober in Australië van start gaat. Deze race over 3010 kilometer gaat van Darwin in het noorden naar Adelaide in het zuiden.

De belangrijkste innovatie van de 21Revolution is het flexibele kantellichaam dat de vleugel van de auto met het frame verbindt. Het lichaam is gemaakt van TPE (SEBS), en het is gebruikt om de aerodynamica met 25 procent te verbeteren.

Fresnellens
De zonneauto van Solar Team Twente haalt veel energie binnen. De auto is uitgerust met een kantelende vleugel die met de zon meedraait (15 graden links en rechts), zodat de zonnestralen loodrecht op de zonnecellen vallen. Bovendien is er een (geoctrooieerd) systeem van fresnellenzen dat de kracht van de zon bundelt op de onderliggende zonnecellen. De reglementen van de World Solar Challenge schrijven voor dat de deelnemende zonneauto’s niet meer dan 6 vierkante meter zonnecellen mogen hebben, maar dankzij de lenzen haalt de 21Revolution met 6 m2 zonnecellen 7,5 m2 zonlicht binnen. De lenzen werken als een loep. Dit systeem kan volgens het team ook toegepast worden op daken.

Materiaalgebruik
Het frame van de zonneauto is gemaakt van koolstofvezelversterkte epoxyhars. Het kantellichaam heeft een aluminium frame en een bekleding van TPE (SEBS).

Uiterlijk
Solar Team Twente wilde dat de zonneauto zich ook uiterlijk onderscheidt. Behalve de opvallende kantelende vleugel, de wielconfiguratie (1 voor en 2 achter, bij de meeste auto’s is het andersom) springen de helderrode kleur en het ontbreken van logo’s in het oog.

Team
De 18 studenten van het Solar Team Twente, afkomstig van het Saxion en de Universiteit Twente, hebben anderhalf jaar hun studie opzij gezet om zich volledig op de race te kunnen storten. De groep studenten fungeert als een zelfstandige onderneming, bestaande uit een marketing-, een management- en een technische afdeling. Het team heeft de auto zelfstandig ontworpen en gebouwd en gaat hem binnenkort zelf testen. Het team werkt samen met maar liefst 96 verschillende ondernemingen. Het project wordt gedragen door drie verschillende onderwijsniveaus (WO, HBO en MBO).