Kunststofproductie België: stagnatie in 2008, problemen in 2009

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Ook in België stagneerde in 2008 de productie van de kunststof- en rubberverwerkende bedrijven. Dat bleek 1 april tijdens de algemene vergadering van branchevereniging Federplast.be in Brussel. Opvallend is dat België in 2008 voor het eerst sinds decennia meer auto’s importeerde dan exporteerde. Toeleverende kunststofbedrijven hebben dan ook veel last van de diepe crisis in de voor België zo belangrijke automotive-sector.

Foto: Henri Vliegen, de voorzitter van Federplast.be, meldde op de algemene vergadering dat de diepte van de voorraadafbouw in de kunststofindustrie lijkt bereikt.

Federplast.be vertegenwoordigt de kunststof- en rubberverwerkende bedrijven die lid zijn van Agoria, de federatie van de technologische industrie, of van essenscia, de federatie van de chemische industrie en life sciences. De kunststof- en rubberindustrie bij Agoria en essenscia, met inbegrip van de grondstof-producenten, vertegenwoordigt 320 bedrijven, 35.500 werknemers en een omzet van 19.6 miljard euro.

Capaciteitsbenutting daalt met 11%
2008 was voor de kunststof- en rubberindustrie een jaar van onverwachte ontwikkelingen. De voortdurende prijsstijgingen leidden in de eerste negen maanden tot een verzwakking van de vraag en het opbouwen van voorraden. “In november kwam er een plotse ommekeer. De capaciteitsbenutting bij de fabrikanten van kunststof- en rubberproducten daalde met 11 procent”, aldus Henri Vliegen, Voorzitter van Federplast.be. “De diepte van de voorraadafbouw lijkt nu bereikt met een licht herstel van de grondstofprijzen sinds februari 2009”.

Uitvoer stagneert
De uitvoer van kunststoffen en kunststofartikelen stagneerde. Het exportsaldo voor 2008 wordt geraamd op 9,1 miljard euro, een daling van 7 %. De kunststofindustrie blijft wel veruit de belangrijkste sector in de handelsbalans van België. De belangrijkste markten van de kunststof- en rubberindustrie zijn verpakkingen (19 %), producten voor de bouw (18 %), onderdelen voor de automobiel- en transportindustrie (17 %), andere technische toepassingen, inclusief medische (14 %), masterbatches, compounds & recyclage (14 %) en consumer goods (11 %).

Oproep aan overheid
2009 dient zich volgens Federplast.be aan als een moeilijk jaar vol uitdagingen. Na de kredietcrisis en daarop volgend een terugval in de automobiel- en andere sectoren, leidt het gevoel van onzekerheid tot een algemene vermindering van de vraag. Henri Vliegen roept de overheid op om het concurrentievermogen van KMO bedrijven te ondersteunen. “Het behoud van het concurrentievermogen met de buurlanden moet absolute prioriteit zijn: dit veronderstelt een beheersing van de loonkosten en een correctie van te hoge energiekosten voor de bedrijven. Ook moet de overheid erop toezien dat de banken kredietlijnen open houden naar de bedrijven om een moeilijke periode te overbruggen.”

Innovatie-impulsen
Op langere termijn blijft innovatie van kapitaal belang voor een duurzame groei van de kunststof- en rubber-industrie in België en voor het behoud van haar toppositie in de handelsbalans. Federplast.be heeft het initiatief genomen voor de oprichting van Plastiwin in december 2008. Het betreft een innovatiecluster voor de kunststof- en rubberindustrie in Wallonië. In Vlaanderen ligt het dossier van Flanders’ Plasticvision, een competentiepool voor innovatie in kunststoffentechnologie ter goedkeuring voor bij de Vlaamse minister van Economie en Innovatie Patricia Ceysens.

Innovatie vereist ook kennis. Henri Vliegen besluit: “De overheid zou in het onderwijs het competentieniveau kunnen verhogen door bachelor en master opleidingen Kunststoffentechnologie te ondersteunen zoals dit gebeurt in buurlanden.”