Voorafgaand aan een avond toptennis organiseerde ABN AMRO eveneens in het Rotterdamse Ahoy een forumbijeenkomst voor ondernemers uit alle sectoren van de economie. Hierin werden ervaringen en meningen over de economische recessie gedeeld. Dit alles onder het bezielende voorzitterschap van Victor Deconcinck. Hoe staat onze economie ervoor in deze recessie en wat kunnen we van deze recessie leren? Een verslag.
Foto: ongeveer honderd ondernemers discussieerden met een panel over hoe de economische crisis en hoe daarmee om te gaan.
Deconinck hield het publiek een positieve gedachte voor om de discussie aan te zwengelen: ‘In de Rotterdamse haven worden 15% minder containers vervoerd, maar in Antwerpen en Hamburg is de daling van het containervervoer veel groter. Wellicht kunt ook u deze economische crisis gebruiken om uw marktpositie te versterken.’
Mooie woorden, maar een vertegenwoordiger van Transport en Logistiek Nederland kon er weinig mee. TLN wordt sinds januari plat gebeld door transporteurs die afkoersen op een faillissement, nu de vrachtorders met een onwaarschijnlijke 30 tot 50% zijn gedaald. ‘De vervoersvoorspellingen voor de komende maanden zijn dramatisch. Wij krijgen veel aanvragen voor hulp bij het afstoten van mensen. Het komt in de vervoerssector nu aan op ondernemerschap.’
‘Geen signalen van herstel’
Toch was het niet allemaal ach en wee wat er tijdens de discussie was te bespeuren. Zo meldde Ton ten Have, franchise ondernemer in de retail, dat zijn sector ’tot nu toe redelijk buiten de wind is gebleven, hoewel de crisis niet te lang moet duren, want de marges staan onder druk.’ Voor Deconinck vormde deze opmerking een mooi bruggetje naar Rien Davidsen van uitzendorganisatie Vedior. De uitzendsector krijgt altijd als eerste de signalen van een naderend herstel van de economie; gemiddeld een half jaar voordat het herstel werkelijk intreedt. Helaas had Davidsen geen goed nieuws te melden: ‘Tot december 2008 was er een forse krimp, en in januari is de economie nog verder gekrompen. Wij hebben bovendien geen signalen dat het beter gaat worden.’
Minder zakelijk vliegen
Van de weg ging de razendsnel schakelende Deconinck naar de lucht,, en zo kwam hij terecht bij Lex Beits. Hij is één van de oprichters van Cheap Tickets.nl, een bedrijf dat het totale vliegaanbod overzichtelijk in de computer thuisbrengt. Beits: ‘Het aantal consumentenreizen blijft in de luchtvaart redelijk stabiel, maar de ticketverkoop van zakenreizen is ingestort. Grote internationale bedrijven als Corus laten hun medewerkers veel minder vliegen.’
Ervaringen uit de kunststofindustrie
Namens de kunststofindustrie spraken Jac. Gofers van Promolding en Piet de Groot, betrokken bij diverse bedrijven in deze sector. Beiden zien dat bulkverwerkers het heel zwaar hebben. ‘De consumentenmarkt draait zeer slecht’, aldus Gofers. Het komt volgens beide heren meer dan ooit aan op innovatie en het leveren van toegevoegde waarde. Jac. Gofers zei niet zonder trots dat alle orders van Promolding gewoon doorgaan, omdat het innovatieve toepassingen betreft die hun meerwaarde bewijzen in nichemarkten. ‘Onze core business is innoveren, en daarom hebben wij nauwelijks last van de recessie.’
‘Na de recessie een andere wereld’
Nadat ook medewerkers uit de adviesdienstverlening (Accenture en Cap Gemini) hun zegje hadden gedaan, was het tijd om de draden van anderhalf uur discussie bijeen te brengen. En zo kwam Victor Deconinck in overleg met zijn panel tot drie conclusies over de vraag hoe met deze diepe recessie om te gaan: 1) In goede tijden moet een ondernemer zijn voorbereidingen treffen om slechte tijden door te komen; 2) Kosten besparen als reactie op de crisis moet – als het enigszins kan – samengaan met gerichte investeringen in een verruiming van de marktmogelijkheden; 3) Het potentieel van het Nederlandse Human Capital moet worden verhoogd door meer investeringen in opleidingen.
Ten slotte deelden meerdere ondernemers hun gevoel dat na de recessie de wereld er compleet anders uit zal zien.