De aanval als beste verdediging

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

De meest voorkomende maatregelen die industriële bedrijven nemen om in de recessie te overleven liggen veruit in de sfeer van de efficiency, zo blijkt uit onderzoek door Berenschot in november 2008. Meer dan 55% van de industriële ondernemers nam toen al maatregelen om efficiënter te opereren zoals het wegsturen van werknemers en procesverbeteringen. De meer progressieve maatregelen worden vaak vermeden, terwijl deze kunnen leiden tot hogere opbrengsten. Een gemiste kans, volgens Luc Steenhorst, lid van de Raad van Bestuur van Berenschot.


Defensieve reflexen
Het valt Steenhorst op dat de meeste crisisbezwerende maatregelen defensief van aard zijn, en vooral gericht op de korte termijn: “Op de vraag: ‘Welke maatregelen neemt u?’ scoren vooruitstrevende acties als een aanpassing van het productportfolio, productvernieuwing en strategische heroriëntatie met percentages rond 10 erg laag. Meer samenwerking binnen de keten en de ontwikkeling van nieuwe ketenconcepten scoren zelfs nog lager. Tot de meest genomen maatregelen behoren het bekende uitknijpen van de leverancier, het wegsturen van uitzendkrachten en eventueel vaste krachten, en procesverbeteringen en investeringen in de klantrelatie.”

“Kaasschaafmethode werkt maar kort”
Die maatregelen kunnen nuttig of zelfs noodzakelijk zijn, maar Luc Steenhorst plaatst er wel kanttekeningen bij. Hij daagt bedrijven uit om ook aanvallende maatregelen te nemen, onder het motto: “De aanval is de beste verdediging.”
Steenhorst: “De kaasschaafmethode werkt maar heel kort en heel beperkt. Bedenk dat je juist in een recessie marktaandeel kan winnen. Wanneer andere organisaties nog bezig zijn het huis op orde te stellen, zou je – als je er klaar voor bent – moeten investeren in bijvoorbeeld productontwikkeling en een strategische heroriëntatie, zodat je na de storm als eerste weer op gang komt.”