‘Als er niets gebeurt, staan de komende maanden 500 Europese toeleveranciers aan de automobielindustrie voor een bankroet’. Dat zegt Lars Holmqvist. Hij is CEO van CLEPA, het Europese verband van toeleveranciers aan de automobielindustrie. Op zijn laatst in februari of maart 2009 zullen de betrokken ondernemingen de economische neergang in hun kasstroom voelen, zo zei hij in december in Brussel. Holmqvist heeft daarom gevraagd om meer dan 25 miljard euro aan kredietgaranties van zowel de regeringen van de Europese landen als van de Europese Commissie.
‘Tien procent van de arbeidsplaatsen in de Europese automobielindustrie zal in 2009 verloren gaan’, zo schat de CLEPA-voorman in. Hij vertegenwoordigt 3000 toeleveranciers met in totaal ongeveer 3 miljoen betrokkenen. Verder verwacht hij dat tien keer zoveel bedrijven als normaal problemen ondervinden om hun betalingsverplichtingen na te komen. Holmqvist verwacht dat de situatie zich pas over twee jaar zal verbeteren. Binnen vijf tot zes jaar zou de automobielindustrie dan weer het niveau van 2007 kunnen bereiken.
Druk op regeringen en EU opgevoerd
Hoezeer deze laatste inschattingen realistisch zijn, is overigens de vraag. Mogelijk heeft Holmqvist ze aangedikt, om zo de druk op de Europese Commissie en de Europese landen te vergroten om met kredietgaranties over de brug te komen. De zorgen van Homqvist worden in ieder geval gedeeld door de belangrijkste autoproducerende landen van Europa, te weten Frankrijk en Duitsland.
Frankrijk en Duitsland steunen hun autosector
In Frankrijk is een hulpfonds van 300 miljard euro aangekondigd waarin zowel de Franse overheid als de grote automerken zoals Peugeot en Renault geld storten. In Duitsland zou volgens branchevertegenwoordiger Ferdinand Dudenhöffer van de Universiteit Duisburg-Essen 5 miljard euro nodig zijn om de verliezen van toeleveranciers aan de automotive in 2009 op te vangen. Er zijn aanwijzingen dat bij onze oosterburen wordt gewerkt aan de vorming van een reddingsfonds waaraan BMW, Daimler en Volkswagen bijdragen. De onderhandelingen zouden in een vergevorderd stadium zijn.
Bron: Kunststoff Information, 22 december 2008