De Mart Stamprijs is uitgereikt aan de maker van het meest vernieuwende stoelontwerp van 2008, Plastic Nature van Alexander Pelikan. De jury koos voor Plastic Nature vanwege het feit dat de stoel een vernieuwend maakproces combineert met een verrassend en geslaagd resultaat.
De aanmoedigingsprijs voor jonge ontwerpers, in het leven geroepen door stoelenfabrikant Thonet en vakblad de Architect, heeft als doel een vernieuwend stoelontwerp te realiseren voor de projecten- en consumentenmarkt. Aan de Mart Stamprijs is een bedrag van 5.000 euro verbonden.
Tot de inzenders behoren overwegend jonge ontwerpers die met de prijs de sprong naar een groter publiek willen maken. Van de 49 inzendingen selecteerde de jury 12 ontwerpen die zij om uiteenlopende redenen interessant vond. Vervolgens nomineerde de jury unaniem drie inzendingen, die met kop en schouders boven de andere uitstaken: ‘Chair One’ die Matej Chabera maakte als afstudeerproject aan de Rietveld Academie te Amsterdam, ‘Plastic Nature’ van Alexander Pelikan en ‘Lage Leunstoel’ van Tiddo de Ruiter.
Genomineerden Alle drie zijn volgens de jury uitermate origineel, doordat ze een toevoeging betekenen aan het genre en, in tegenstelling tot veel andere inzendingen, niet zijn te beschouwen als de zoveelste variatie op een thema. ‘Chair One’ van Matej Chabera vormt de uitkomst van een boeiend onderzoekproces naar het zitten, dat de ontwerper op ongewone wijze inzichtelijk weet te maken. De stoel is gemaakt door uit een plaat staal een vorm te snijden en deze vervolgens te buigen en te plooien tot de uiteindelijke vorm. De uitkomst van dit proces is een sculpturaal uitermate spannend object. De ‘Lage Leunstoel’ van Tiddo de Ruiter is een houten stoel die stapelbaar is. Ze is te beschouwen als een eigentijdse vertaling van een traditionele techniek. De jury waardeert de beheersing van de ontwerper in dit proces buitengewoon; bij de afwerking van de stoel is hij, anders dan veel Nederlands design, nu eens niet over de top gegaan. Deze opluchting koppelt de jury aan haar waardering voor de interessante productie-mogelijkheden die deze stoel heeft. ‘Plastic Nature’ van Alexander Pelikan heeft kunststof poten die naadloos aansluiten op de houten zitting en rugleuning; een vrij ongebruikelijke combinatie van materialen in een stoelontwerp, die volgens de jury op deze wijze nog nooit eerder is toegepast. Voor de aansluiting tussen beide materiaalsoorten is een fractale vorm gecreëerd, die tevens dienst doet als decoratie. Het resultaat van deze combinatie van decoratie en functie is een eigentijdse stoel met een uitermate eigenzinnig beeld.
De jury verkoos Plastic Nature omdat het ontwerp een vernieuwend maakproces combineert met een verrassend en geslaagd resultaat.