
‘Wow, cool’, zegt Max uit 4 MAVO, als hij ziet hoe een verwarmde kunststof plaat zich drapeert om een razendsnel opstijgende mal in de vorm van een gezicht.’ Verbazing is op zijn gezicht af te lezen, nadat Max voor het eerst kennis heeft gemaakt met een onbekende wereld: die van de kunststofverwerking. Het gebeurt allemaal in een demonstratietruck die twee weken door Nederland rijdt om leerlingen van Regionale Opleidings Centra in te wijden in de wondere wereld van de kunststoffen.
De demonstratietruck bestaat al enige jaren en is een initiatief van de Franse brancheorganisatie La Plasturgie, in samenwerking met de Duitse machinebouwer Arburg. La Plasturgie houdt succesvolle tournees door Frankrijk om het grote publiek – maar vooral jongeren – te laten zien wat de kunststof- en rubberindustrie is en doet. De truck beslaat uitgevouwen en met extra tenten en materialen zo’n 300 vierkante meter en is in twee uur operationeel te maken. Er staan complete productiemachines in: een spuitgietmachine, een extruder en een thermovormmachine.
Een unieke mogelijkheid
Na eerder steden als Bergen op Zoom, Breda en Utrecht te hebben aangedaan, houdt de truck op een mistige morgen halte bij een Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) in Amersfoort. Een soort leerfabriek waar zowel voortgezet onderwijs als beroepsonderwijs wordt gegeven. Pal voor de deur van een van de gebouwen staat het imposante voertuig uitgestald. Zo nu en dan druppelen individuele – of groepjes leerlingen de demonstratieruimte binnen. Zo ook een groep van de opleiding Elektrotechniek, onder aanvoering van docent Jan van Straalen. ‘Ik wilde graag van deze unieke mogelijkheid gebruik maken om met de leerlingen te bekijken wat kunststofverwerking inhoudt. Ook voor mij zijn de kunststofverwerkingsprocessen onbekend. het onderwerp kunststof is slechts zijdelings verbonden met elektrotechniek.’
De groep dromt samen rondom de matrijs waarin gekleurde autootjes worden gespuitgiet, terwijl servicemonteur Patrick Groeneveld van Arburg Nederland de beginselen van het spuitgieten uit de doeken doet. Natuurlijk gaat ook de kast open waarin de PLC-besturing van de machine zit. Een wirwar van in- en uitkomende draadjes en connectoren in kunststof behuizingen. Uitleg volgt over de elektrotechnische aspecten van de machine-aandrijving.
Twee soorten leerlingen
Groeneveld onderscheidt twee groepen leerlingen: ‘De jongere scholieren die hier binnen lopen kijken vervreemd rond en stellen meestal geen vragen. Ze zijn ook snel weer weg. De oudere leerlingen en zeker de leerlingen die een beroepsopleiding volgen zijn meer geïnteresseerd. Zij verdiepen zich in wat ze op deze machines zien gebeuren.’
‘Duizend leerlingen in twee weken!’
Later spreken we Carlo Brouwer, directeur van Arburg Nederland. Hij heeft samen met de federatie Nederlandse Rubber- en Kunststof Industrie (NRK) zijn nek uitgestoken om de Franse demonstratietruck twee weken door Nederland te laten rijden, waarbij tien ROC’s worden bezocht. ‘Per dag maken 70 tot 120 leerlingen op deze manier kennis met kunststofverwerking. Dat zijn ongeveer 1000 leerlingen in twee weken, een fantastisch aantal!’
‘Aan de basis beginnen’
Gepassioneerd legt Brouwer uit waarom Arburg zoveel tijd en geld in dit initiatief stopt: ‘Ik wil graag de kunststofindustrie en natuurlijk de machines die daarin gebruikt worden onder de aandacht brengen van jongeren om ze te interesseren voor deze sector. We weten allemaal dat de kunststof- en rubberindustrie nauwelijks nog aan jonge en gekwalificeerde medewerkers kan komen. Een belangrijke oorzaak daarvan is het gebrek aan kunststof gerelateerde opleidingen in het beroepsonderwijs. Aan opleidingen op het gebied van Werktuigbouw en Elektrotechniek is geen gebrek. Het is onterecht dat er voor kunststofverwerking nagenoeg geen aandacht is in het beroepsonderwijs, want kunststof is het materiaal van nu en van de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan aspecten als het lichte gewicht en de grote vormgevingsvrijheid van kunststoffen. Wil je als sector dat kunststofverwerking weer onderdeel wordt van het opleidingenaanbod op onder meer ROC’s, dan moet je aan de basis beginnen. Dat doen we door ze bijvoorbeeld te bezoeken met deze demonstratietruck.’
Oproep aan de kunststofindustrie
Brouwer zou graag zien dat de gehele kunststofindustrie zich inzet voor deze missie om kunststoffen terug te krijgen in het beroepsonderwijs. ‘Dit soort initiatieven kosten geld, maar iedereen in de kunststofindustrie heeft er belang bij dat ze worden voortgezet. Ik zou daarom graag zien dat meer partijen dan Arburg Nederland en de NRK hun schouders eronder zetten. En wat mij betreft komt die truck volgend jaar weer twee weken naar Nederland.’