Kunststof spoorbielzen ook in Duitsland

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Na een aantal succesvolle toepassingen elders in Europa heeft nu ook Duitsland spoorbielzen van polyethuraan composiet, die beter te dimensioneren zouden zijn.

Bielzen van dit materiaal zouden ook veel duurzamer zijn en dus op den duur goedkoper in het gebruik. Ze zijn tevens weerbestendiger dan houten en lichter dan betonnen bielzen. Het composietmateriaal wordt op de markt gebracht onder de merknaam Eslon Neo Lumber FFU en is afkomstig van Sekisui Chemical in Tokio. In Japan gebruikt men al meer dan 25 jaar kunststof bielzen. Ze liggen bijvoorbeeld onder de rails voor de hogesnelheidstrein shinkansen.

Er worden zeer hoge eisen gesteld aan de spoorbielzen, of daar nu snelle passagierstreinen of zware goederentreinen over rijden. Ze moeten een hoge mechanische (en dynamische) druk aankunnen en bovendien over een lange periode stabiel en bestand zijn tegen weersinvloed, wil men ermee voldoen aan de voorwaarden van veilig treinverkeer en lage kosten voor gebruik en onderhoud. Voortdurende temperatuurschommelingen, uv-straling en permanente hoge luchtvochtigheid kunnen al vrij snel na ingebruikstelling van het spoor een negatieve uitwerking hebben op houten bielzen.

De nieuwe bielzen worden gemaakt in het Chempark in Leverkusen, daar is onlangs een afleveringssysteem in gebruik genomen dat de aanvoer van bielzen over het spoor verbetert tussen de productie-unit en het Duitse spoorwegnet. Het op versterkte, lange vezels gebaseerde polyethuraansysteem Baydur komt van Sumika Bayer Urethane, de Japanse fabriek voor polyethuraan binnen Bayer MaterialScience in het wereldwijde netwerk voor materiaalwetenschappen van BayerSystems.

Bron: Stock.XCHNG