Flow International Corporation heeft van Airbus een order ter waarde van miljoenen dollars ontvangen, voor de productie en installatie van verschillende composietbewerkingscentra (CMC) op basis van abrasief-waterstraalsnij- en freesinstallaties.
Op de foto een waterstraalsnijsysteem
De machinesystemen worden toegepast bij de productie van de nieuwe Airbus A350 XWB, deze afkorting staat voor Extra Wide Body. Airbus past bij zijn productie al verschillende Flow waterstraalsnijsystemen toe, aldus Flow.
In antwoord op de vraag van de markt naar vliegtuigen met grote rompen, middelgrote passagierscapaciteit en een groot vliegbereik zal Airbus de CMC-waterstraalsystemen van Flow in zijn productielocaties in heel Europa inzetten om vleugels, vliegtuigromp, vleugellangsliggers, kieldragers en andere onderdelen van de A350 XWB te snijden en te trimmen.
Binnen het ontwerpconcept voor de bouw van de vliegtuigcellen wordt voor meer dan 60 procent gebruik gemaakt van nieuwe materialen. De selectie hiervan vond plaats op basis van hun hoogwaardige eigenschappen met betrekking tot gewicht en sterkte, aldus het bedrijf.
De heer Charley Brown, president en CEO van Flow International, stelt dat waterstraalsnijsystemen inmiddels de standaard zijn waarmee aan de hoge eisen bij productieprocessen in de luchtvaartindustrie kan worden voldaan. Flow beschikt door zijn uitgebreide ervaring en innovatieve technologie over een bijzondere positie om dit segment te bedienen.