‘Automotive doodt haar toeleveranciers’

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

‘Door geen doorberekende prijsverhogingen te accepteren, doodt de automotive haar eigen toeleveranciers.’ Dat stelt Henri Vliegen, directeur internationale business development bij het Belgische Recticel. Hieronder een reactie van Henri Vliegen en eerst Wijnand Hollander (voestalpine Polynorm van Niftrik) op de prijshausse bij standaard kunststoffen.

Sinds begin juni stegen de prijzen van kunststoffen zoals PP, PE en PS met 100 tot 150 euro per ton, terwijl voor augustus alweer nieuwe aankondigingen van prijsverhogingen zijn gedaan. Zo stelt de kampioen prijsaankondigingen Dow Chemical dat haar PE vanaf augustus weer met 150 euro per ton omhoog gaat.

‘Een zorg voor de hele keten’
‘Hier staat geen maat op’, zo reageert Wijnand Hollander van voestalpine Polynorm van Niftrik op de huidige prijshausse van de standaard kunststoffen en specials. Van Niftrik levert aan onder andere verschillende OEM-ers en zogenaamde tier-01 klanten in de automobielsector en overige industrie.

Hollander: ‘Als onze afnemers geen doorberekening accepteren van deze ongekende prijsstijgingen, dan wordt zelfs ons voortbestaan bedreigd. De druk op de productprijzen is al enorm hoog. Klanten vragen om voortdurende verbetering van productiviteit, lees prijsverlaging. Programma’s als Lean-manufacturing, optimalisatie van het machinepark en verregaande automatisering helpen daarbij. Deze acties vragen echter wel om investeringsruimte. In het kader van overleven rest weinig meer dan het doorbelasten van de nieuwe grondstofprijsstijgingen. Uitwijken naar Oost-Europa, zoals hier en daar wordt gesuggereerd, biedt slechts voordeel bij producten met een hoge toegevoegde waarde. Hoogwaardige productie met een grondstofaandeel tot 60-70% kan beter hier lokaal worden geproduceerd. In Oost-Europa gelden namelijk dezelfde grondstofprijzen. De nu ontstane situatie is een zorg voor de gehele keten. De materiaalverwerker is vaak de kleinste, maar wel belangrijke schakel. Het lijkt erop dat hij nu juist – geklemd tussen materiaalleverancier en eindafnemer – de prijs betaalt.’

De keuze voor de automobielsector
Henri Vliegen van Recticel stelt het dilemma voor OEM-ers in de automotive op scherp. ‘Zij zijn hun eigen toeleveranciers aan het doden. Als de automotive geen doorberekende prijsverhogingen accepteert, dan is de oplossing simpel. Of men accepteert dat er mindere kwaliteit wordt geleverd, of men krijgt te maken met partijen die niet meer toeleveren. Tja, dan moet men misschien maar naar China gaan.’