C2C: Idealisme én geld verdienen

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

ABN AMRO hield onlangs in Amsterdam een bijeenkomst over Cradle-to-Cradle. De bijeenkomst was bestemd voor directeuren van bedrijven in de maakindustrie. Gastsprekers hielden lezingen en de aanwezigen discussieerden over de mogelijkheden om Cradle-to-Cradle in de praktijk vorm te geven.

‘Cradle to Cradle (C2C) is voor ons een zaak van rentmeesterschap en het past daarnaast goed in onze bedrijfsdoelstellingen’, aldus Serena Borghero van Steelcase, de wereldmarktleider in kantoorinrichting. Zij vertelde hoe het bedrijf de levenscyclusgedachte heeft omarmd. ‘In al onze producten zijn vluchtige organische stoffen zo goed als afwezig, zodat mensen optimaal kunnen functioneren in een gezonde werkomgeving. Bovendien heeft Steelcase in 2006 met de Think Chair het eerste C2C gecertificeerde product ooit op de Amerikaanse markt gebracht. Een bureaustoel die 99% recyclebaar is en waarvan de transportverpakking 30% kleiner kon worden gemaakt in vergelijking met stoelen van soortgelijke omvang. Dat scheelt veel vrachtwagens en CO2-uitstoot. De stoel is zo ontworpen dat hij in vijf minuten uit elkaar kan worden gehaald dankzij het gebruik van kliksystemen in plaats van lijm.’

C2C vergt ketensamenwerking
Problemen ondervond Steelcase ook: het was moeilijk om in de leveringsketen informatie te verkrijgen over hoe bepaalde materialen worden gemaakt. Borghero pleit mede daarom voor wetgeving op het gebied van C2C. ‘Regeringen moeten ten minste betrokkenheid tonen en een positie innemen. Omdat er momenteel maar een paar bedrijven zijn die helemaal C2C kunnen produceren, kan er geen wetgeving op worden gemaakt; dat zou in strijd zijn met de Europese mededingingswetgeving. Om een eerlijke concurrentie en een gezond ondernemersklimaat neer te zetten moeten regeringen wel stappen durven zetten in de richting van C2C. Verbied bijvoorbeeld het gebruik van kwik in producten.’

Kunststoffen belangrijk binnen C2C
De directeuren van productiebedrijven binnen de verschillende sectoren van de maakindustrie luisterden geboeid tijdens deze bijeenkomst van ABN AMRO, maar vroegen zich hardop af hoe zij in hun specifieke productieomgeving Cradle-to-Cradle een plaats kunnen geven. Carla Neefs herkent deze uitdagingen. Zij werkt bij BECO Groep, officiële Cradle to Cradle adviespartner voor Nederland en België. Neefs vertelt dat Michael Braungart hoge ambities heeft: ‘Nederland moet de showcase worden voor Cradle-to-Cradle. Voor de kunststofsector zie ik een belangrijke rol weggelegd. Kunststoffen vervullen in zowel de biologische als de technische kringloop een belangrijke functie. Ze komen voor in veel producten en bieden veel potentie om de gebruikte grondstoffen opnieuw te gebruiken. Bovendien vind je in kunststofproducten vaak schadelijke grondstoffen en additieven. Door al bij het ontwerp van de producten schadelijke stoffen te vermijden en producten geschikt te maken voor hergebruik in de biologische of technische kringloop kan de kunststofsector een positieve maatschappelijke bijdrage leveren. ‘

Veel C2C-toepassingen in de pijplijn
Volgens de C2C-filosofie zouden producten die tijdens het gebruik slijten moeten worden gemaakt van bioafbreekbare grondstoffen, zodat geen schadelijke milieueffecten optreden. Materialen in end-of-life producten die tijdens gebruik intact blijven zouden moeten worden hergebruikt of gerecycled voor gebruik in ten minste even hoogwaardige toepassingen. Dat klinkt mooi, maar is het ook realistisch? Neefs: ‘Je ziet steeds dezelfde voorbeelden van C2C-producten verschijnen omdat nog weinig bedrijven al zo ver zijn met hun innovaties dat ze concrete resultaten kunnen laten zien. Er zijn – ook in de kunststofindustrie – heel wat bedrijven die samen met BECO onderzoeken hoe zij C2C kunnen verankeren in hun missie en productiewijze. Over een jaar kan ik je meer voorbeelden van toepassingen geven.’

‘C2C moet af van het niche-imago’
‘Je produceert niet van de ene op de andere dag Cradle-to-Cradle’, zo voegde David Kemps daaraan toe. De sector banker Industrie van ABN AMRO hoopt dat C2C minder wordt geassocieerd met nicheproducten. ‘Het voorbeeld van Steelcase toont aan dat C2C een peiler kan zijn van je bedrijfsstrategie, en dat je daarmee succesvol kunt zijn. Ga maar na: het bedrijf haalt al 30% van haar omzet uit C2C-producten en behaalde in 2007 een winst van 3,4 miljard dollar en een netto rendement van 25%. Een kanttekening is dat C2C nog vrijwel uitsluitend wordt uitgewerkt in zichtbare consumentenproducten. Met de huidige prijsontwikkelingen van grondstoffen in gedachten en het feit dat de OEM-ers steeds hogere eisen aan hun industriële toeleveranciers stellen op het gebied van duurzaamheid, is het ook zinvol om C2C toe te passen in onzichtbare business-to-business producten.’