Tijdens een persconferentie op de K beurs in Dusseldorf heeft Dow Chemical Company haar nieuwe strategie gepresenteerd.
Onder de noemer ‘The human element’ is www.dow.com/hu[Dow] een wereldwijde marketing campagne gestart als afsluiting van de transformatie van het bedrijf die in 2003 is ingezet. Executive Vice President Mike Gambrell: ‘We gaan ons de komende tijd meer op performance producten richten in plaats van basic kunststoffen en chemicaliën. Daarnaast gaan we onze afdelingen in de gevestigde economieën versterken, en minder investeren in het opzetten van nieuwe bedrijven in opkomende economieën. Wel zullen we meer joint ventures aangaan in deze regionen.’ Verder sluit Dow zich aan bij de beweging die bij veel materialenproducenten te zien is; investering in ‘groene’ kunststoffen. Gambrell: ‘We ontwikkelen bijvoorbeeld een polyethyleen gemaakt van suikerriet, en polyurethaan uit soja. Duurzaamheid is in onze opinie geen buzz word.’
Basics
Ondanks dat de nadruk van Dow niet bij basic kunststoffen zal liggen, omvat dit onderdeel nog steeds de meeste business voor het bedrijf. Jim Fitterling, President Basic Plastics and Chemicals: ‘Het is de ruggengraat van de onderneming die we moeten blijven verstevigen. Dit doen we onder andere met joint ventures, bijvoorbeeld in Saudi Arabië.’ Een interessant product binnen dit segment is DOWLEX, een stretch film gemaakt van suikerriet. Door de hoge flexibiliteit van het materiaal is er minder resin nodig tijdens de verwerking.
Performance
George Biltz, President Specialty Plastics and Elastomers: ‘We gaan vooral onze polyurethanen agressief op de markt brengen in geografische gebieden waar we nog nauwelijks vertegenwoordigd zijn.’
Het chemiebedrijf richt zich ook steeds meer op de bouwindustrie bijvoorbeeld met de ontwikkeling van een styrofoam met een milieuvriendelijke foaming agent. Biltz: ‘Eerst gebruikten we het voor boeien maar nu worden ze grootschalig ingezet als isolatiemateriaal.’
Question & answer
Uit het publiek kwam de vraag hoe Dow wilde omgaan met de verwachting dat de groei van de gevestigde economieën verder zou dalen. Gambrell hierover: ‘Het is inderdaad een feit dat de groei een stuk langzamer gaat dan in de opkomende economieën. Maar met een groei van naar verwachting twee procent in Noord Amerika en vier procent in Europa, is de kwantiteit die we daar af kunnen zetten nog steeds vele malen groter dan in de opkomende markten.’
Ook bij de ontwikkeling van duurzame kunststoffen werden vraagtekens gezet. Het verbouwen van de grondstoffen zorgt immers vaak voor meer schade dan de biokunststof goed kan maken. Bovendien zijn verwerkers niet dol op het materiaal omdat ze moeilijk te verwerken zijn en vaak slechte eigenschappen hebben. Gambrell: ‘Bij Dow ligt de nadruk niet op bioplastics juist omdat die moeilijk te verwerken zijn. We richten ons vooral op kunststof gemaakt van hernieuwbare materialen. Deze grondstoffen zijn inderdaad niet allemaal even efficiënt op het gebied van energie, we proberen daarom voor de beste opties te kiezen.’