Borealis kondigt een netto winst aan van EUR 137 miljoen na belasting voor het tweede kwartaal van 2007; dit is een toename van 20% ten opzichte van het eerste kwartaal en 50% meer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De netto winst na belastingen voor het eerste half jaar bedraagt EUR 250 miljoen en de financiële hefboomwerking bedroeg eind juni 32%; dit vormt een degelijk platform voor de groeiplannen van het bedrijf in Europa, het Midden-Oosten en Azië.
De resultaten werden beïnvloed door de sterke marktvoorwaarden in combinatie met de focus van het bedrijf op gespecialiseerde toepassingen, die het Borealis mogelijk maakten om de druk van stijgende grondstofprijzen beter te controleren. Deze resultaten konden bereikt worden ondanks onderhoudsbeurten aan de stoomcrackers in Noorwegen en Finland.
“Onze positieve resultaten weerspiegelen het voortgezette succes van onze strategie van ‘waardecreatie door innovatie’,”.zegt John Taylor, CEO van Borealis. “Terwijl we profiteerden van de marktvoorwaarden, verstevigt onze focus op klanten en toepassingen in de infrastructuur-, automobiel- en geavanceerde verpakkingsmarkten onze sterke financiële resultaten.”
Borealis heeft de acquisitie van Agrolinz Melamine International (AMI) – een toonaangevende leverancier van melamine en voedingsstoffen voor gewassen – afgerond. Dit maakt deel uit van zijn strategie om activiteiten te ontwikkelen in de basischemie.
In het tweede kwartaal vond ook de verkoop aan Ineos plaats van de Noorse polyolefinactiviteiten en het aandeel in de Noretyl gascracker voor EUR 290 miljoen. Voor Borealis betekent dit een nieuwe stap naar een steeds meer competitieve Europese productie.
De groei van Borealis in het Midden-Oosten en Azië wordt aangedreven door Borouge, de joint venture van Borealis met de Abu Dhabi National Oil Company. Voor Borouge 2 – het mega expansie project in Ruwais Abu Dhabi dat de jaarlijkse productiecapaciteit moet verdrievoudigen tot twee miljoen ton polyolefinen tegen 2010 – werden al contracten ter waarde van ca US$ 4,7 miljard getekend.
“Onze recordresultaten moedigen ons aan en we kijken uit naar nog een sterk jaar in 2007,” voegt Taylor toe.