Composiet sandwichpanelen beter dan triplex

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Quadrant Plastic Composites heeft kunststof bekistingen ontwikkeld voor Hünnebeck die handiger in gebruik en duurzamer zijn gebeleken dan triplex.

Het vervangen van triplex door hoogwaardige composieten lijkt op het eerste gezicht een voorbeeld van technologische ontwikkeling die te ver is doorgevoerd. Toch ziet het ernaar uit dat een nieuw bekistingproduct van het Duitse bedrijf www.hunnebeck.de[Hünnebeck], een toonaangevende leveranciers van bekistingen en steigermaterialen, een duidelijke ommekeer binnen de industrie teweeg zal brengen.

Hünnebeck is recentelijk begonnen met de levering van door www.quadrantplastics.com[Quadrant Plastic Composites] ontwikkelde betonbekistingpanelen voor vloeren. De nieuwe panelen bestaan uit een kern van SymaLITE, een lichtgewicht composiet van polypropyleen (PP) en glasvezel, ingeklemd tussen twee lagen van GMTex hoogwaardige glasmatversterkte thermoplast (GMT). Hünnebeck laat weten geleidelijk van triplex panelen helemaal over te stappen op de composietpanelen voor alle bekistingsystemen, inclusief de wandbekistingsystemen, en te beginnen met het TOPEC vloerbekistingsysteem.

Quadrant Plastic Composites brengt de gepatenteerde panelen op de markt als onderdeel van de Quadrant productfamilie. De panelen zijn direct toepasbaar ter vervanging van triplex panelen en passen in de standaard metalen frames die normaal gebruikt worden. Uit tests bij Hünnebeck blijkt dat de panelen tot 200 keer kunnen worden gebruikt; ze kunnen na het uitharden van het beton eenvoudig worden verwijderd en laten een vrijwel perfect oppervlak achter. Verder kunnen de panelen net als hout worden gespijkerd, zetten niet uit en rotten niet als gevolg van vocht, ze zijn schadebestendig, maar ook eenvoudig te repareren en hergebruiken.

“In de bouwwereld is sprake van een trend om triplexpanelen te vervangen door panelen met een kunststof coating of volledig uit composiet vervaardigde panelen,” vertelt hoofd van de Non-Automotive afdeling van Quadrant Plastic Composites, Nicola Adamo. “Dat betekent dat er behoefte is aan een betere kwaliteit en duurzamere panelen, met name voor gehuurde bekistingen en voor bekistingen die worden toegepast op zichtbare oppervlakken.”

“Verder leiden ook de hogere prijzen, de afnemende beschikbaarheid en de teruglopende kwaliteit van traditioneel triplex tot een toegenomen vraag naar een volledige composietoplossing.”

Volgens Adamo zijn triplexpanelen die alleen met een kunststof coating zijn afgewerkt weliswaar een verbetering ten opzichte van traditionele met fenolhars geïmpregneerde panelen, maar hebben ze nog steeds een aantal nadelen die samenhangen met de houten kern en de verschillen in thermische uitzettingscoëfficiënt tussen de coating en de kern. Vocht kan nog steeds in de kern binnendringen via spijkergaten of krassen in de kunststof laag, waardoor panelen bijvoorbeeld plaatselijk kunnen uitzetten.

Er is nog een andere composietoplossing op de markt waarbij gebruik wordt gemaakt van een kern van PP-schuim en een aluminium huidlaag afgewerkt met PP-folie. De panelen van Quadrant Plastic Composites zijn echter metaalvrij – waardoor ze een lager gewicht hebben – en hebben desondanks betere mechanische eigenschappen, dankzij de zeer hoogwaardige GMTex huidlaag. De panelen van Quadrant zijn bovendien eenvoudiger te spijkeren en hergebruiken.

De kleurbare panelen zijn leverbaar in dikten van 5 mm tot circa 35 mm, in afmetingen tot 2400 bij 4900 mm. Voor het TOPEC-systeem zijn panelen met een dikte van 11mm nodig, in twee hoofdafmetingen, 1800 bij 1800 mm en 900 bij 1800 mm. Het oppervlakgewicht bedraagt 7,7 kg/m2.

De door Quadrant Plastic Composites geproduceerde panelen zijn iets meer dan 1mm dikker dan droge triplexpanelen, maar zetten in het gebruik niet uit. Afhankelijk van de gekozen dikte zijn ze ook ongeveer acht tot vijftien procent zwaarder, maar dit verschil wordt vrijwel tot nul gereduceerd als het traditionele triplex de omgevingsvochtigheid heeft geabsorbeerd.