Nieuw remote service concept voor ABB-robot vermindert downtime

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

ABB heeft een nieuw remote serviceconcept geïntroduceerd voor klanten die gebruik maken van ABB-robots. Met de nieuwe dienst worden mogelijke problemen op afstand herkend of zelfs voorspeld waarna automatisch ondersteuning wordt ingeschakeld.

Het Remote Service-concept richt zich op verlenging van de MTBF (Mean Time Between Failure) van robots en robotonderdelen. Tegelijkertijd wordt daarmee de tijd die nodig is voor reparatie verkort en de Total Cost of Ownership verlaagd. Bijkomend voordeel is het feit dat het milieu door een geringer aantal service-gerelateerde ritten wordt gespaard.

De dienstverlening van Remote Service concentreert zich rond de registratie van kenmerkende prestatiegegevens van de robot. Hiertoe wordt in de robot een apparaat gemonteerd die met de console en de service-poort van de robot controller is verbonden. Het apparaat registreert alle robotactiviteiten en stuurt in het geval van een fout automatisch een melding aan een centrale database van het ABB Service Center.

Tegelijkertijd wordt een service-engineer gewaarschuwd die direct zicht heeft in het logbestand van gegevens en fouten en daarmee snel de foutoorzaak kan achterhalen. Door de registratie van gegevens kunnen eventuele trends bovendien vroegtijdig worden herkend, waardoor mogelijke problemen kunnen worden voorkomen. ABB kan vervolgens ondersteuning bieden zonder fysiek bij de klant aanwezig te zijn. Verwacht wordt dat op deze manier vijftig procent van de klantvragen op afstand kan worden afgewikkeld.

Met de introductie van het nieuwe serviceconcept kan de tijd die nodig is voordat een reparatie is afgerond, worden verkort. Dat is vooral van belang omdat veel van de robotgebruikers voor het realiseren van hun (just-in-time) werkzaamheden afhankelijk zijn van de robot. Ongeplande stilstand die ernstige gevolgen kan hebben voor het productieproces, wordt zo tot een minimum beperkt.

ABB levert industriële robots en robot-software, randapparatuur, modulaire productiecellen en bijbehorende service. De oplossingen worden onder meer ingezet voor lassen, handling, assemblage, verfen, afwerken, verpakken, palletiseren en machinebewerkingen. De belangrijkste markten waarin de robots worden toegepast zijn de auto-, kunststof-, metaalbewerkende, gieterij-, elektronica-, farmaceutische en voedings- en genotsmiddelenindustrie. Wereldwijd zijn meer dan 150.000 ABB-robots in gebruik.