Schip van composietmaterialen

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Naar verwachting rolt er volgend jaar een revolutionair nieuw binnenvaartschip van de helling, de CompocaNord. Een schip van ‘Canal du Nord’-afmetingen (65 m lan en 5,75 m breed) en gemaakt van composietmaterialen.

Dankzij die maten heeft het schip een groot vaargebied, van Parijs tot Polen. Sinds 3 jaar werken de ELV-PTC, het Centrum voor lichtgewichtconstructies van TNO en een consortium van 10 Noord-Hollandse bedrijven die gespecialiseerd zijn in scheepsbouw en composiet materialen, aan de ontwikkeling van het composiet binnenvaartschip.

Door de lichte constructie, een composiet casco weegt maar de helft van een stalen casco, kan het schip circa 900 ton vervoeren op een diepgang van 3 meter. De lege diepgang bedraagt ongeveer 30 cm.

Het ruim wordt glad, dus gemakkelijk te reinigen, milieuvriendelijk en hygiënisch. Daarnaast vraagt composiet weinig onderhoud. Door de lichtere constructie verbruikt het schip ook minder brandstof en/of heeft het een hogere snelheid. Die voordelen moeten de circa 30% procent hogere cascoprijs compenseren.

Het hele schip, dus romp, luiken en roef, wordt van composiet gebouwd. Composiet is een vezelversterkte kunststof. Vezels zorgen voor sterkte en stijfheid, kunststof geeft de constructie zijn lage gewicht en duurzaamheid. De grote wanddikte geeft een isolerend effect, wat de CompocaNord ook zeer geschikt maakt voor koeltransporten, bijvoorbeeld van fruitsappen.

Levensduur
Volgens de deskundigen zijn het materiaal en de constructie bestand tegen alle belastingen die zich tijdens het varen, vastmaken, laden en lossen kunnen voordoen. Net als bij stalen schepen moet het casco iedere 5 jaar geïnspecteerd worden. De verwachte levensduur van een composiet casco ligt rond de 50 jaar.

De ontwikkelings- en bouwkosten van een prototype zijn op 2,1 miljoen euro beraamd. De prijs van de volgende schepen zal ongeveer 900.000 euro bedragen. Er zijn intussen twee exemplaren besteld, en meerdere verladers tonen interesse. Mogelijkheden als een koppelverband en/of losse bakken worden ook onderzocht waarbij aangetekend moet worden ook hiervoor al (grote) belangstelling bestaat.

Bekijk hier de tekeningen van het schip