Demonstratie rubberen wegdekken

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Vandaag demonstreerde het Innovatieprogramma Geluid op de N60 bij Kloosterzande (Zeeuws-Vlaanderen) twee bijzondere maatregelen op het gebied van geluidsreductie. Beluisterd kon worden welk effect (uit Japan geïmporteerde) ultrastille rubberen wegdekken hebben op de geluidsreductie.

Ook werd duidelijk welk extra effect kan worden verkregen wanneer een auto met stille banden is uitgerust. Minister Eurlings was bij de demonstratie aanwezig.

Om het verschil in geluidsreductie te demonstreren, werd er over de verschillende wegdekken gereden. Hieronder bevinden zich zowel ultrastille, als meer conventionele wegdekken. De demonstratie is uitgevoerd met twee wagens van Rijkswaterstaat. Eén wagen is uitgerust met stille banden, de andere wagen heeft gewone banden.

Akoestische verbetering
De drie Japanse rubberen wegdekken zijn onderdeel van veertig proefvakken die op de N60 zijn aangelegd. Op de proefvakken worden geluidsmetingen verricht. De resultaten van deze metingen worden gebruikt voor de ontwikkeling van een rekenmodel (Akoestische Optimalisatie Tool). Dit model maakt het in de toekomst mogelijk dat aannemers nauwkeurig voorspellen wat de geluidsreductie van nieuwe asfaltmengsels is. Hiermee kan worden bespaard op de aanleg van dure proefvakken. Op die manier draagt het rekenmodel bij aan de betaalbare ontwikkeling van stille wegdekken.

De proefvakken zijn aangelegd in het kader van het Innovatieprogramma Geluid. Dit innovatieprogramma heeft als doel Nederland betaalbaar stiller te maken door invoering van een nieuwe set maatregelen om verkeerslawaai bij rijkswegen en spoorwegen te verminderen bij de bron.

Het Innovatieprogramma Geluid wordt uitgevoerd in samenwerking met de Ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat en ProRail.