De nieuwe Smartfortwo is uitgerust met de grootste kunststof autodakmodule tot nu toe. Het is gemaakt van polycarbonaat.
Het lichtgewicht dak is gemaakt van Makrolon AG2677, een polycarbonaat (PC) van Bayer MaterialScience AG. Dit materiaal is speciaal gemaakt voor toepassingen in de automotive.
“Met een oppervlak van 1,2 vierkante meter is dit de grootste polycarbonaat dakmodule tot nu toe op een auto die in productie is genomen,” aldus Dr. Sven Gestermann, Key Account Manager Automotive Glazing for Europe bij Bayer MaterialScience.
Het kunststof onderdeel is geproduceerd door het Duitse Webasto AG, marktleider op het gebied van dakmodules en zonnedaken voor de autoindustrie.
Webasto maakt het onderdeel met een tweedelig spuitgiet-compressie proces, en vervolgens het aanbrengen van een coating. Bij de eerste stap wordt de transparante buitenlaag gemaakt van Makrolon AG2677. Bij de tweede stop wordt het grote frame gemaakt van Bayblend DP T95 MF. Dit is een zwart gekleurde mix van PC en ABS en speciaal voor deze toepassing gemaakt. Het krimpgedrag van deze PC-ABS mix is aangepast aan dat van het transparante PC.
Het kunststof dak is veertig procent lichter dan een vergelijkbare glazen element. De nieuwe Smartfortwo is dus wat gewicht kwijt geraakt. Dit is niet alleen zuiniger met brandstof, het betekent ook dat het zwaartepunt van de auto lager kan worden gelegd en de auto dus steviger op de weg staat en gemakkelijker te manouvreren is.
Bayer verwacht dat kunststof daken nog groter zullen worden: “Uit tests van ons bedrijf bleek dat het met de huidige materialen en verwerkingstechnieken mogelijk is daken te maken tot 1,7 vierkante meter groot,” aldus Gestermann.