Rubber Design uit Heerjansdam heeft onlangs een succesvol project afgerond waarbij de eisen ten aanzien van de trillingreductie voor de generatorsets op een luxe jacht extreem hoog waren.
De combinatie van ervaring en de specifiek ontwikkelde tools resulteerde in een oplossing waarmee aan de gestelde eisen is voldaan en de motortrillingen door middel van een dubbelverende opstelling nog beter gereduceerd zijn.
De normale oplossing om het geluidsniveau te reduceren is het plaatsen van de motoren op één laag trillingdempers. In dit specifieke geval bleek dit niet afdoende te zijn. Daarom is gekozen voor het toepassen van een dubbele laag trillingdempers (type RD3-serie en RD2-serie) waartussen een bepaalde massa is aangebracht. Uiteindelijk resulteerde dit in een situatie waar het constructiegeluidsniveau in de band van de cilinderontsteekfrequentie van 117 dB werd gereduceerd tot ongeveer 55 dB; ruim onder de gestelde eisen van de opdrachtgever.
Omdat de behaalde geluidsreductie van gemiddeld 56 dB praktisch het maximaal haalbare is met een dubbelverende opstelling was het extra belangrijk om tot een goed ontwerp te komen voor eigenfrequenties en impedantie van de tussenmassa en de ligging van de eigenfrequenties van de opstelling. Een onafhankelijke keuringsinstantie heeft de trillingsniveaus bij maximum toerental van de opstelling gemeten op een proefstand. Deze bevindingen waren voldoende voor vrijgave van de dubbelverende opstelling voor inbouw in het luxe jacht.
De dubbel verende opstelling zal in de toekomst ook op meerdere scheepstypen toegepast worden.