Hoofdsteunen van polyurethaan-integraalschuim garanderen comfort in all-terrain vehicles.
Zelfs uitstekende vering, eersteklas schokbrekers en vierwielaandrijving kunnen niet voorkomen dat het er ruig aan toe kan gaan als terreinvoertuigen echt in hun element zijn. Maar passagiers en bestuurders moeten ook comfortabel kunnen genieten van lange ritten in open terrein. Voorwaarde daarvoor is dat het interieur zowel stevig als comfortabel is.
Naast andere kenmerken van de Suzuki Jimny, zijn de vier hoofdsteunen gemaakt van flexibel polyuurethaan-integraalschuim, om te zorgen voor een veilige en comfortabele rit. Deze flexibele schuimcomponenten zijn vervaardigd door Linallac Foams S.L. in Spanje, met behulf van Bayflex K 5102 en Demodur PA 50 van Bayer.
“Zacht polyurethaan-integraalschuim is ideaal voor deze toepassing aangezien het materiaal grote vrijheid biedt bij het ontwerpen en daarom gemakkelijk op een fysiologische manier kan worden gevormd,” aldus dr. Noelia Mansilla, Bayflex expert bij Bayer MaterialScience. “Als het gebruikt wordt met een polystyreen inzetstuk en metalen bevestigingen, absorbeert het schuim de schokken.” Het elastische polyurethaanschuim biedt tevens een stevig, robuust oppervlak en de uitstekende slijtvastheid van de hoofdsteunen garandeert een langere levensduur dan bijvoorbeeld bij producten met een polyvinylcholride (PVC) laminaat. Verder kan polyurethaanschuim, in tegenstelling tot een bedekking van textiel, gemakkelijk worden schoongemaakt – een groot voordeel gezien de hoeveelheid vuil en stof die er ontstaat bij het crossen.
Het fabricageproces van de hoofdsteunen biedt ook aanzienlijke voordelen. “Bij het fabricageproces wordt in een stap een gegoten onderdeel gemaakt dat bestaat uit een flexibele schuimkern en een integrale buitenste laag. Dit voordeel, in combinatie met het feit dat het product al na vijf minuten uit de vorm kan worden verwijderd, levert een zeer productieve fabricagemethode op,” zegt ana Ruiz, hoofd kwaliteitscontrole van Linallac Foams.