DSM heeft haar cijfers van 2006 bekend gemaakt en geeft aan dat het een bijzonder goed jaar is geweest. Het zal een hele uitdaging zijn deze te evenaren in 2007.
Het Bedrijfsresultaat van DSM uit doorlopende activiteiten voor het gehele jaar 2006 bedroeg EUR 835 miljoen, een stijging van EUR 48 miljoen (6%) ten opzichte van 2005. De nettowinst was EUR 547 miljoen, een stijging van EUR 20 miljoen (4%). In de nettowinst is een negatieve bijdrage van EUR 4 miljoen uit bijzondere posten begrepen (EUR 36 miljoen negatief in 2005).
Het Bedrijfsresultaat uit doorlopende activiteiten voor het vierde kwartaal 2006 kwam uit op EUR 186 miljoen en was daarmee EUR 6 miljoen (3%) hoger dan in het vierde kwartaal 2005. De Nettowinst bedroeg EUR 89 miljoen, 21% minder dan in het vierde kwartaal van 2005 (EUR 112 miljoen).
Peter Elverding, Voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, stelt: “We hebben in 2006 een vliegende start gemaakt met de uitvoering van onze strategie Vision 2010 – Building on Strengths. We hebben onze innovatie-inspanningen sterk opgevoerd en ondersteund met selectieve acquisities, die ons een goede positie zullen verschaffen voor verdere groei in de toekomst. In 2006 introduceerden we meer dan 25 nieuwe producten en toepassingen. Tevens maakten we een begin met verschillende investeringsprojecten, vooral op het gebied van hoogwaardige materialen. Deze projecten zullen op korte termijn bijdragen aan de omzetgroei. We breidden onze activiteiten in opkomende economieën uit; onze omzet, investeringen en personeelsaantallen in deze regio’s namen aanzienlijk toe, vooral in China. We zetten belangrijke nieuwe stappen op het gebied van operational excellence en de vaste kosten stegen slechts licht. Dit alles vond plaats in een businessomgeving die niet louter positief was. De economische groei was zeer bevredigend, maar de prijzen voor grondstoffen en energie bereikten ongekend hoge niveaus en waren zeer volatiel, terwijl de Amerikaanse dollar zwak bleef. Toch slaagden wij erin om voor het tweede achtereenvolgende jaar een record-bedrijfsresultaat te behalen. Dit was vooral te danken aan de flinke volumegroei (5%) en de voortdurende inspanningen om onze activiteiten verder te optimaliseren.” “Aangezien we in 2006 voorlagen op de Vision 2010-doelstellingen, zal 2007 een flinke uitdaging zijn ten opzichte van het recordjaar 2006. In 2007 verwacht ik een goede volumegroei, maar enkele aantrekkelijke contracten die samenhingen met de acquisitie in 2003 van Roche Vitamins (nu DSM Nutritional Products) lopen af. Sinds de tweede helft van 2006 hebben we te maken met toegenomen concurrentie in sommige van de meer volwassen activiteitengebieden van DSM Nutritional Products. DSM heeft er als marktleider bewust voor gekozen om zijn marktpositie te verdedigen en verder uit te bouwen, zelfs als dit ten koste gaat van de marges. Het effect hiervan zal hoogstwaarschijnlijk tijdelijk sterker zijn dan de positieve invloed van de introductie en groei van nieuwe innovatieve producten. Last but not least is het jaar 2007 begonnen met een dollarkoers die duidelijk onder het gemiddelde van vorig jaar ligt, en met hoge aardgasprijzen. DSM blijft echter vastbesloten om zijn inspanningen en de bijbehorende uitgaven op innovatiegebied verder te vergroten. Ik verwacht dat we in 2007 op koers blijven met het behalen van onze Vision 2010-doelstellingen, hoewel vanwege de redenen die ik zojuist heb genoemd het bedrijfsresultaat naar verwachting lager zal zijn dan in het recordjaar 2006.”