Adidas en Bayer MaterialScience zijn de uitdaging aangegaan om de voetbal voor de FIFA World Cup 2006 in Duitsland te ontwikkelen. Doel was om een, per derfinitie reeds ronde voetbal, nog ronder en beter te maken voor het grootste sportevenenent ter wereld. Resultaat na een lang, intensief ontwikkelingsproces is een high-tech product onder de naam ‘Teamgeist’.
“Voor het WK in Mexico in 1986 hebben we de eerste geheel synthetische voetbal ontwikkeld. Sindsdien hebben we ieder EK en WK een nieuw model geproduceerd,” zegt Thomas Michaelis, Project Manager for ball development bij Bayer MaterialScience.
Aan het begin van het project heeft Adidas een lijst gedetaileerde en veeleisende eigenschappen opgesteld waar de bal aan moest voldoen. “Deze keer moest de bal nog ronder worden, en zijn esthetische waarde behouden” aldus Michaelis. Maar hoe rond is rond? De Teamgeist is slechts een procent verwijderd van een perfecte sfeer. Hierdoor is hij zeer accuraat.
Voor het eerst zijn de bekende vijf- en zeshoekige vlakken afgeschreven, en vervangen door propellervormige panelen. Het aantal vlakken is ook teruggebracht van 32 naar 14. Minder vlakken, betekent minder naden en hoeken aan de buitenkant, zodat als een speler de bal schopt er een grote kans is dat hij een glad oppervlak raakt. Dit maakt de bal doeltreffender.
Het oppervlak van de Teamgeist bestaat uit verschillende lagen, die samen verantwoordelijk zijn voor uitmuntende eigenschappen in de voetbal, van uiterste nauwkeurigheid, tot zeer kleine waterabsorbatie. Voor deze laagjes is het polyurethaan materiaal Impranil gebruikt.