Tankondersteuningsconstructies voor lading met hoge temperatuur

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

Op het Franse tankschip Charlotte, dat is ontworpen voor het vervoer van vloeibare lading met hoge temperatuur, worden tankondersteuningsconstructies van het type ULEPSI toegepast.

Met het oog op de viscositeit van de producten dient de lading op een hoge temperatuur te worden gehouden. De tankwanden worden daarom blootgesteld aan temperaturen van 200 graden en meer.

De ULEPSI constructie, ontwikkeld door Beele Engineering uit Aalten, bestaat uit meerdere lagen die onbeweeglijk in een stalen behuizing zijn ondergebracht. De behuizing, met inwendige afmetingen van 200 x 200 mm of 350 x 350 mm, wordt op de scheepsconstructie aangebracht.

Elke constructie bestaat uit gespuitgiete platen uit EPDM-rubber, siliconenrubber en glasvezelversterkte kunststof, die ook door Beele ontwikkeld zijn. De belangrijkste functie: het opvangen van warmte, zodat de temperatuur aan de onderzijde van de onderste rubber plaat tot circa 80O graden daalt.

De Charlotte, een ontwerp van Delta Marine Engineering & Computer Trade Co, meet 129 meter en heeft een capaciteit van 11.163 m3 vloeibare lading.