Op 30 juni en1 juli organiseerde Bayer een congres over de toepassing van polyurethaan in bedrijfsvoertuigen.
Op 30 juni en1 juli organiseerde Bayer een congres over de toepassing van polyurethaan in bedrijfsvoertuigen. Meer dan 160 belangstellende gaven zich op voor de bijeenkomst; zij bleken voornamelijk afkomstig van kleine en middelgrote bedrijven.
De Duitse markt voor bedrijfsauto’s doet het goed. Voor de eerste helft van 2004 meldde de Duitse brancheorganisatie voor de auto-industrie (VDA) dat de verkopen in eigen land en de export waren toegenomen met 36 respectievelijk 34 procent.
Aan de technische kant is er vanzelfsprekend de trend om de rendabiliteit te vergroten. Een bedrijfsauto moet een zo groot mogelijk volume aan goederen kunnen vervoeren. Voor de autofabrikanten houdt dit in dat de auto-onderdelen groter moeten worden, en dat de materialen zo licht mogelijk moeten zijn om het dieselverbruik te verlagen. De productiemethoden moeten zijn aangepast aan de kleine tot middelgrote series die in deze industrietak gebruikelijk zijn.
De organisatoren van de dag toonden een aantal ontwikkelingen die aan deze wensen tegemoetkomen. Hiertoe behoren bijvoorbeeld onderdelen die dankzij polyurethaan niet alleen licht van gewicht maar ook groot zijn, en in één stap worden geproduceerd. Schotgewichten tot 50 kilogram zijn al mogelijk, aan meer wordt gewerkt. Bijkomende voordelen zijn de relatief goedkope matrijzen die nodig zijn voor de PUR-verwerking en betrekkelijk lage investeringskosten vergeleken met andere processen.
Tijdens het congres werden PUR auto-onderdelen beschreven voor het interieur, de carrosserie en voor mechanische systemen. De interieurdelen varieerden van afdekkingen en dragende delen tot geluiddemping voor de cabine. In het exterieur is er een trend om ook de grotere carrosseriedelen van kunststof te maken. PUR kan worden gebruikt voor bumpers, maar ook voor grote delen van landbouwvoertuigen.
www.bayermaterialscience.com