Kleurenonderzoek in China

Foto van: redactie
Geplaatst door redactie

GE Plastics Japan heeft Philips Design Consulting in Singapore opdracht gegeven een kleurenpalet samen te stellen voor Visualfx resin speciaal voor de Chinese markt.

Robert Butterfield (GE Plastics): ‘Ons doel was om vroeg een sterke positie op te bouwen in China.’ Tijdens het project werd onderzocht hoe de kleurvoorkeur in China verschilt van bijvoorbeeld Amerikaanse, Europese en Japanse trends en waarom.

CultureScan
Philips Design gebruikte voor dit project haar zelf ontwikkelde onderzoeksmethode ‘CultureScan’. Sandra Heijnen, Philips Design Trend Specialist: ‘Met CultureScan onderzoeken en voorspellen we trends voor de komende twee, drie jaar, zowel wereldwijd als locaal.’
Omdat dit specifieke project was gericht op China zijn er drie cultureel relevante onderwerpen gekozen voor het onderzoek: Roots, Community en Virtuality. Met Roots wordt gemikt op het in ere houden van culturele tradities, Community staat voor het personificeren van virtuele en locale netwerken, en Virtuality suggereert dat realiteit en fantasie verder in elkaar over zullen gaan.

Toepassen
Producten die met het materiaal Visualfx worden gemaakt zijn bijvoorbeeld medische systemen, cosmetische verpakkingen en huishoudelijke apparatuur. Per product kan er gekozen worden voor een kleuridentiteit in een van de drie categorieën waardoor het product nog sterker aansluit bij de verwachtingen en wensen van de consument.
Bij Virtuality zijn hoogglans transparante aquakleuren met glitters ontworpen. Bij Community pasten vooral schattige pastel kleuren uit de Chinese tekenfilmcultuur. Bij Roots werd gekozen voor goudelementen en jade groen, kleuren die authenticiteit en symboliek uitstralen.
Rob Butterfield: ‘het kleurontwerp kwam voort uit een intensief onderzoek naar hoe Chinese consumenten denken over en reageren op verschillende kleuren. Consumenten hebben meer gevoel voor design dan tien jaar geleden. Deze ontwikkeling verspreid zich over de wereld en producten die aanspreken en opvallen worden steeds belangrijker. GE loopt met dit project voor op de ontwikkelingen, zeker in China.’