De invloed van China, Oost-Europa èn exploderende grondstofprijzen is goed voelbaar in de rubber- en kunststofindustrie. Dat blijkt uit de ING Sectorstudie Kunststofindustrie, die dr. A.H.G. Rinnooy Kan 3 november uitreikt tijdens het Nationaal Kunststof Congres in het ING House in Amsterdam.
De Sectorstudie omvat onderzoek onder bijna 200 bedrijven in de kunststofindustrie. Wat blijkt? Ondernemers denken vooral aan efficiënter produceren (lees: kostenverlaging). Ze zijn sterk intern gericht, terwijl een marktgerichte houding juist helpt om het broodnodige onderscheidend vermogen te creëren.
Wat zijn de sleutels tot succes? Drie ondernemers lichten na de presentatie van de Sectorstudie een tipje van de sluier op. Koos van Haasteren, algemeen directeur Sabic Europe: “Verbetering van de samenwerking in de kunststofketen is van belang. Zo kan de hele keten profiteren van de ongekende groeimogelijkheden die de markt nog heeft (…)”
Marco Zeekaf van Meldon Plastics legt uit hoe zijn bedrijf uitgroeide tot een vooraanstaande leverancier van kunststofprofielen. En: hoe slaagt Airborne Composites erin om steeds weer nieuwe composietproducten te ontwikkelen voor – bijvoorbeeld – de luchtvaart? “Alles draait om innovatie.”
Meer informatie: http://www.kunststofonline.nl/workshops/show.php?id=11