Driekwart van alle bedrijven in de Nederlandse maakindustrie voert meer dan 75 procent van de productie in Nederland uit en ziet dit productieaandeel tot 2010 alleen maar toenemen. Dat is een van de uitkomsten van het onderzoek ‘My industry, Dutch manufacturing 2010’ dat ING Bank heeft gepresenteerd.
Aan het onderzoek hebben maar liefst vijftien brancheverenigingen meegewerkt. Onder het mom ‘one voice’ hebben zij samengewerkt om een politiek draagvlak en imagoverbetering voor de Nederlandse maakindustrie te creëren.
Hartekreet
Het onderzoek laat zien hoe de Nederlandse maakindustrie kan overleven in 2010 op de wereldmarkt. Zorgwekkend is dat eenderde van de ondernemers aangeeft dat globalisering geen invloed heeft. Om te overleven op de wereldmarkt is nieuw onderscheidend vermogen essentieel. Pieter Jan van den Brink, directeur ING Bank divisie Mid Corporates: “Het idee dat globalisering bedreigend is, is belachelijk. Dit gaat voorbij aan het aanpassingsvermogen van de Nederlandse maakindustrie. Internationalisering biedt vooral kansen, zoals een focus op opbrengsten in plaats van kosten, het benutten van de Nederlandse creativiteit en ontwikkelen van duurzaamheid. Het rapport ‘My industry’ is een hartekreet vanuit de industrie. Nederland moet niet alleen defensief optreden, maar ook offensief.” Uit het rapport blijkt dat de Nederlandse industrie meer moet investeren in toegevoegde waarde zoals design en sustainability, aspecten die merkbaar financieel voordeel opleveren.
Beleidsprioriteit
‘One voice’ ondersteunt het behoud van de maakindustrie in Nederland. Het is een belangrijk signaal naar de ondernemers want de noodzaak van slagkracht en schaalgrootte wordt op de wereldmarkt steeds belangrijker. One voice heeft ook als doel het imago van de branche te verbeteren. De eerste stap is gezet met deze unieke samenwerking tussen ING Bank en de vijftien brancheverenigingen. Maar politieke beleidsprioriteit is voorwaarde om het ondernemersklimaat op peil te houden. Investering in onderwijs en ontlasting van regelgeving is van essentieel belang om de concurrentiepositie van de Nederlandse maakindustrie in de toekomst veilig te stellen!
Het rapport werd 16 november tijdens een congres in het ING House gepresenteerd waar onder andere Anton Schaaf van Océ, Hans Robertus van Philips Design en Roland Kortenhorst van het CDA presentaties gaven.