Bij Dorel Netherlands is woensdag 22 februari de discussieavond ‘De beleving van kleur’ gehouden. Het was de tweede in een reeks bijeenkomsten georganiseerd door Material Design en Product, maar heeft het succes van haar voorganger, ‘De beleving van magnesium’, zeker geëvenaard. Ruim 75 belangstellenden reisden af naar het Brabantse Helmond om het bij te wonen.
Het was een bont gezelschap van stylisten, ontwerpers, technici, docenten en studenten die zich hadden verzameld bij Dorel Netherlands, Europees marktleider op het gebied van kinderveiligheidsproducten, en producent van onder andere Maxi-Cosi en Quinny.
Mascha de Kraker van Dorel en gaf een lezing over het spanningsveld waar zij als styliste van kinderveiligheidsproducten mee werkt. Het is de uitdaging om mooie, modieuze producten te creëren en tegelijkertijd rekening te houden met corporate identity en veiligheid (bijvoorbeeld, sommige onderdelen van een kinderzitje moeten door regelgeving bepaalde kleuren hebben). Daarnaast is er het technische probleem dat een kinderzitje uit onderdelen van verschillende soorten propyleen bestaat, wat tot kleurafwijkingen leidt.
Vervolgens gaf Monique Vermeulen een lezing. Zij werkt bij het Zwitserse chemiebedrijf Clariant, die een aantal jaar geleden toenadering heeft gezocht met designers in een poging duidelijk te maken wat er allemaal mogelijk is op het gebied van kleur in kunststof. Hiertoe heeft Clariant een tool ontwikkeld: Perceptions. Dit is een totaalconcept van materiaalmonsters, kleuren, geuren en een database voor ontwerpers om zich door te laten inspireren. Als opvolger hierop heeft Clariant ColourWorks gecreërt, een zeer uitgebreid designcentrum in Milaan waar ontwerpers zich kunnen laten inspireren aan de hand van een kleurenbibliotheek, audiovisuele effecten, materiaal database en ter plekke gemaakte monsters.
Hierna werd de discussie geopend onder leiding van Paul Hekkert, hoogleraar vormtheorie aan de TU Delft. Kleur laat niemand ongemoeid, maar de stelling werd geopperd dat het toch vooral een kwestie van smaak was. De keuze voor een kleur wordt vooral gevoelsmatig gedaan. Er werd al snel tegen deze stelling ingegaan: immers, de theorie achter kleur is ook belangrijk, en goede kleurkeuzes kunnen wel degelijk onderwezen worden. Iets waar bijna iedereen het wel over eens was, was het belang van kleur voor consumenten, voor wie het uiterlijk van een product voor het grootste deel bepaald wordt door de kleur. Hoe komt het dan dat ontwerpers pas op het laatste moment even snel bepalen wat de kleur van hun nieuwe product wordt? Misschien ligt hier een taak voor het onderwijs…
Binnenkort kunt u op de website www.productmagazine.nl[productmagazine.nl] een uitgebreid verslag lezen over deze bijeenkomst. De volgende discussieavond zal 27 april plaats vinden en is getiteld ‘De beleving van karton’. U kunt zich hier binnenkort voor inschrijven op productmagazine.nl.